Kunstige passasjerer er datagenererte simuleringer av passasjerer som kan brukes i en rekke applikasjoner, for eksempel transportplanlegging, kjøretøydesign og beredskapshåndtering. De er laget ved hjelp av en rekke matematiske modeller og simuleringsteknikker, og kan tilpasses for å representere ulike demografi, atferd og behov.
En vanlig måte å lage kunstige passasjerer på er å bruke en Monte Carlo-simulering. Dette innebærer tilfeldig generering av verdier for et sett med parametere, som alder, kjønn, reiseopprinnelse og reisemål, og transportmåte. Disse parameterne kan være basert på virkelige data, eller de kan estimeres ved å bruke antakelser eller sannsynlighetsfordelinger.
Når parameterne er generert, brukes de til å lage en virtuell passasjer. Denne passasjeren kan deretter plasseres i et simulert miljø, for eksempel et transportnettverk, og deres oppførsel kan simuleres. Passasjeren kan for eksempel bli tildelt en rute, og reisetiden og transportmåten kan registreres.
Kunstige passasjerer kan brukes til en rekke formål, inkludert:
* Transportplanlegging: Kunstige passasjerer kan brukes til å teste ytelsen til forskjellige transportsystemer, for eksempel veier, motorveier og offentlig transport. De kan også brukes til å identifisere flaskehalser og overbelastningspunkter, og til å evaluere virkningen av ulike transportpolitikker.
* Kjøretøydesign: Kunstige passasjerer kan brukes til å evaluere sikkerheten og komforten til forskjellige kjøretøydesigner. De kan også brukes til å teste effektiviteten til ulike sikkerhetsfunksjoner, som kollisjonsputer og sikkerhetsbelter.
* Nødhåndtering: Kunstige passasjerer kan brukes til å simulere evakuering av bygninger, stadioner og andre offentlige rom. Dette kan hjelpe beredskapsledere med å identifisere potensielle problemer og utvikle evakueringsplaner.
Kunstige passasjerer er et verdifullt verktøy for å forstå og forbedre transportsystemet. De gir en måte å teste forskjellige scenarier og evaluere virkningen av forskjellige retningslinjer uten å måtte utføre eksperimenter i den virkelige verden.