Innsettingsverktøyet i 3ds Max lar deg lage en forskjøvet kopi av valgte kanter, flater eller hjørner, og effektivt trekke dem innover. Dette verktøyet brukes ofte til å lage rammer eller rammer for objekter ved å sette inn kantene til en spesifisert avstand. Slik bruker du Inset-verktøyet:
1. Velg elementene :
- Velg kantene, flatene eller hjørnene du vil sette inn. Du kan bruke ulike markeringsverktøy, for eksempel Edge Select-verktøyet eller Polygon Select-verktøyet.
2. Aktiver innsettingsverktøyet :
- Klikk på "Innsett"-knappen i hovedverktøylinjen. Alternativt kan du trykke på "I"-tasten på tastaturet for å få rask tilgang til verktøyet.
3. Angi parametere :
- Innsettingsverktøyinnstillingene vises i en dialogboks. Du kan spesifisere "Offset"-avstanden, som bestemmer hvor langt den nye innfelte geometrien opprettes fra originalen.
- I tillegg kan du justere andre innstillinger som "Segmenter" (antall segmenter som er opprettet langs de innfelte kantene), "Cap Type" (for å bestemme hvordan slutten av innsatsen er begrenset) og "Behold mykt/hardt utvalg" ( for å bevare den opprinnelige kantens valgtilstand).
4. Forhåndsvisning :
- Når du justerer innstillingene, vil du se en forhåndsvisning av innsettingen i visningsporten. Dette hjelper deg med å visualisere effekten før du utfører operasjonen.
5. Bruk innsettingen :
- Klikk på "OK"-knappen for å bruke innsettingen. Den nye geometrien vil bli opprettet basert på de angitte parameterne.
6. Ytterligere redigering :
- Etter å ha opprettet innlegget, kan du fortsette å redigere geometrien etter behov. Du kan for eksempel ekstrudere den for å lage en ramme, eller bruke andre verktøy for å endre formen eller topologien til innlegget.
Innsettingsverktøyet er et grunnleggende modelleringsverktøy i 3ds Max som lar deg legge til dybde og detaljer til objekter. Det brukes ofte i arkitektonisk modellering, produktdesign og andre arbeidsflyter for 3D-modellering for å lage varierte geometriske former.