"Programvare" refererer til settet med instruksjoner og data som forteller en datamaskin hva du skal gjøre. Det er den immaterielle delen av et datasystem, i motsetning til de fysiske maskinvarekomponentene som CPU, RAM og tastatur.
Her er et sammenbrudd:
hvilken programvare gjør:
* gir instruksjoner: Den forteller datamaskinen hvordan du utfører spesifikke oppgaver, fra å åpne en nettleser til å kjøre et spill.
* administrerer ressurser: Programvare tildeler og administrerer datamaskinens ressurser, for eksempel minne, lagring og prosessering.
* samhandler med maskinvare: Den fungerer som en bro mellom brukeren og datamaskinens fysiske komponenter, slik at de kan samarbeide.
* Oppretter brukergrensesnitt: Programvare gir de visuelle elementene og kontrollene som brukere samhandler med, for eksempel menyer, ikoner og vinduer.
Typer programvare:
* operativsystemer (OS): Dette er grunnlaget for en datamaskin, og gir kjernefunksjonaliteten som lar annen programvare kjøre. Eksempler inkluderer Windows, MacOS, Linux og Android.
* applikasjoner: Dette er programmer designet for spesifikke oppgaver, for eksempel tekstbehandling (Microsoft Word), nettlesing (Google Chrome) eller spill (Fortnite).
* Systemprogramvare: Denne programvaren hjelper til med å administrere datamaskinens ressurser og tilby viktige tjenester, for eksempel drivere, verktøy og firmware.
* Programmeringsspråk: Disse lar utviklere skrive instruksjoner for datamaskinen i en menneskelig lesbar form.
Kort sagt, programvare er hjernen til datamaskinen. Det gjør det mulig for maskinvaren å utføre nyttige oppgaver og gir en måte for mennesker å samhandle med maskinen.