Du kan legge inn data i en datamaskin på mange måter . Musen og tastaturet er blitt grunnleggende standarder , men det finnes også andre typer input. Mange databrukere kan ønske å vite mer om det grunnleggende om datamaskinen innspill . Inngang og utgang
input og output av data , også kjent som data I /O, er hva datamaskiner er egentlig alt om . En datamaskin mottar data fra en inngang perifer , for eksempel en mus , og deretter sender data til en utgang perifer , for eksempel en skjerm .
Basic Input Periferiutstyr
tastatur og mus er blant de mest vanlige input enheter som brukes i verden av datamaskiner. De to opererer i tandem for å gi en datamaskin bruker med en relativt enkel måte å legge inn data i en moderne datamaskin . En datamaskin tastatur er i den hensikt å legge inn alfanumeriske tegn , og også for å sette inn kommandoer .
The Mouse
Musen er noe som de fleste stasjonære PC-brukere trolig ta for gitt som de bruker den hver dag . Dataene innspill fra en mus kjører en visuell effekt av data som virtuelle objekter som vises på en dataskjerm . Den " klikke " av museknappene gir enda bedre mulighet for ombygging av mus input , og et rullehjul er nok en måte å legge inn data med en mus .
Imaging tilbehør
< p> Et videokamera eller skanneren er en annen type innspill perifer vanligvis brukes på mange datamaskiner i dag . Begge er måter å legge inn visuelle data til en datamaskin. Videokameraer kan også brukes til å styre en datamaskin gjennom tilpasning av det visuelle datastrømmen inn i en slags mus .
MIDI og spillkontrollere
annen type datamaskin inngang er en MIDI keyboard eller MIDI-kontroll overflaten . Dette gjør at en musiker til innspill ved å spille notater på en pianolike tastatur og kontrollere skjermen parametere av musikkprogrammer. Spillkontrollere er enda en slags felles datamaskin innspill . Det kontrollerne inkluderer game pads og joystick .
Voice Input
Taleinndata er nok en slags inngang . Talekommandoer kan styre på skjermen parametere og starte programmer . Stemmen kan også konverteres til å skrive i noen programmer .