| Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Feilsøking  
  • datavirus
  • Konverter filer
  • Laptop -støtte
  • Laptop Feilsøking
  • PC Support
  • PC Feilsøking
  • passord
  • Feilsøke datamaskinen feil
  • Avinstallere maskinvare og programvare
  • Google
  • VPN
  • Videos
  • AI
  • ChatGPT
  • OpenAI
  • Gemini
  • Browser
  •  
    Datamaskin >> Feilsøking >> PC Feilsøking >> Content
    Hvordan lage analog klokke med HTML5 Canvas?
    Å lage en analog klokke med HTML5-lerret innebærer følgende trinn:

    1. Lag et lerret:

    - Start med å lage et HTML5-lerretselement. Du kan gjøre dette ved å legge til følgende kode i HTML-dokumentet:

    ```html

    ```

    2. Få Canvas-konteksten:

    – Deretter må du få lerretskonteksten, som lar deg tegne på lerretet. Du kan bruke `getContext()`-metoden for å gjøre det.

    ```javascript

    var canvas =document.getElementById("klokke");

    var ctx =canvas.getContext("2d");

    ```

    3. Tegn urskiven:

    - Begynn å tegne urskiven ved å stille inn fyllstilen og linjebredden. Tegn deretter en sirkel for urskiven.

    ```javascript

    // Angi fyllstilen og linjebredden

    ctx.fillStyle ="hvit";

    ctx.strokeStyle ="svart";

    ctx.lineWidth =10;

    // Tegn urskiven

    ctx.beginPath();

    ctx.arc(200, 200, 150, 0, 2 * Math.PI);

    ctx.fill();

    ctx.stroke();

    ```

    4. Legg til klokkenummer:

    - Deretter må du legge til tall døgnet rundt. Du kan gjøre dette ved å bruke `fillText()`-metoden.

    ```javascript

    // Angi skrifttype og tekstjustering

    ctx.font ="fet 20px Arial";

    ctx.textAlign ="senter";

    // Legg til klokketallene

    for (var i =1; i <=12; i++) {

    var vinkel =(i * 30) * Math.PI / 180;

    var x =200 + Math.cos(angle) * 130;

    var y =200 + Math.sin(vinkel) * 130;

    ctx.fillTekst(i, x, y);

    }

    ```

    5. Tegn klokkevisere:

    - For å tegne klokkeviserne må du beregne vinklene og lengdene basert på gjeldende tid.

    ```javascript

    // Få gjeldende tid

    var dato =ny dato();

    var timer =date.getHours();

    var minutter =date.getMinutes();

    var sekunder =date.getSeconds();

    // Regn ut vinklene og lengdene på hendene

    var hourAngle =(timer % 12 + minutter / 60) * 30 * Math.PI / 180;

    var minuteAngle =(minutter + sekunder / 60) * 6 * Math.PI / 180;

    var secondAngle =(sekunder) * 6 * Math.PI / 180;

    var hourHandLength =80;

    var minuteHandLength =120;

    var secondHandLength =140;

    // Tegn timeviseren

    ctx.beginPath();

    ctx.moveTo(200, 200);

    ctx.lineTo(

    200 + Math.cos(hourAngle) * hourHandLength,

    200 + Math.sin(hourAngle) * timeHandLength

    );

    ctx.stroke();

    // Tegn minuttviseren

    ctx.beginPath();

    ctx.moveTo(200, 200);

    ctx.lineTo(

    200 + Math.cos(minuteAngle) * minuteHandLength,

    200 + Math.sin(minuteAngle) * minuteHandLength

    );

    ctx.stroke();

    // Tegn sekundviseren

    ctx.beginPath();

    ctx.moveTo(200, 200);

    ctx.lineTo(

    200 + Math.cos(secondAngle) * secondHandLength,

    200 + Math.sin(secondAngle) * secondHandLength

    );

    ctx.stroke();

    ```

    6. Animer klokken:

    - For å animere klokken, kan du bruke `setInterval()`-funksjonen for å oppdatere klokkeviserens posisjoner hvert sekund.

    ```javascript

    // Oppdater klokken hvert sekund

    setInterval(function() {

    // Få gjeldende tid

    var dato =ny dato();

    var timer =date.getHours();

    var minutter =date.getMinutes();

    var sekunder =date.getSeconds();

    // Regn ut vinklene og lengdene på hendene

    var hourAngle =(timer % 12 + minutter / 60) * 30 * Math.PI / 180;

    var minuteAngle =(minutter + sekunder / 60) * 6 * Math.PI / 180;

    var secondAngle =(sekunder) * 6 * Math.PI / 180;

    // Tegn klokkeviserne

    ctx.clearRect(0, 0, 400, 400); // Tøm lerretet

    drawClockFace(); // Tegn urskiven

    addClockNumbers(); // Legg til klokketall

    drawClockHands(hourAngle, minuteAngle, secondAngle); // Tegn klokkeviserne

    }, 1000); // Oppdater klokken hvert 1000. millisekund (1 sekund)

    ```

    Denne koden vil lage en funksjonell analog klokke som oppdateres i sanntid. Du kan tilpasse urskivens farger, fonter og viserlengder for å lage forskjellige design.

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Hva du skal legge ut på Snapchat-historien din 
    ·Slik reparerer en DBX fil med Freeware 
    ·Veiledningsteknologi - Hvordan gjøre artikler, kjøpsv…
    ·Online spill? for opptatt med all denne pornoen 
    ·Hvordan lagre en Microsoft Outlook-e-post som PDF (skri…
    ·Hvor å Sjekk Nylig Internet History 
    ·Hvordan legge til private bilder på POF 
    ·Volum på Min datamaskin vil ikke Demp Fra Button 
    ·Slik hindrer Active X Pop Ups 
    ·Cabinet File Repair 
      Anbefalte artikler
    ·Hvordan slette en overvåket film på Netflix PS3 
    ·Hvordan fikse Windows Autoplay 
    ·Hvordan se PBS uten kabel 
    ·Hvordan Reboot Windows XP Professional 
    ·Slik konverterer WAV til CDA 
    ·Slik konverterer musikk fra iTunes til Windows Media Pl…
    ·XP Faksproblemer 
    ·Tegn på en laptop Overoppheting 
    ·Hvordan lage et vannmerke i Canva 
    ·Hva er hensikten med Ntoskrnl.exe 
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/