Trinn 1:Frøinitialisering
Når du oppretter en ny Minecraft-verden, blir du bedt om å legge inn et frø. Dette frøet er et tilfeldig tall som bestemmer utformingen av verden. Hvis du går inn i samme frø to ganger, vil du generere nøyaktig samme verden.
Trinn 2:Støygenerering
Minecraft bruker en støyfunksjon for å generere terrenget. Denne funksjonen lager et tilfeldig mønster av verdier som brukes til å bestemme høyden på landet og tilstedeværelsen av vann og andre funksjoner.
Trinn 3:Blokker plassering
Basert på støyverdiene plasserer Minecraft blokker for å danne terrenget. Hvilken type blokk som plasseres avhenger av høyden og temperaturen på stedet. For eksempel vil lavtliggende områder nær vann fylles med sand, mens høyereliggende områder vil være dekket av gress og trær.
Trinn 4:Huleoppretting
Etter at blokkene er plassert, lager Minecraft huler. Grotter dannes ved å velge et punkt i verden tilfeldig og deretter grave en tunnel vekk fra det punktet. Størrelsen og formen på huler varierer, men de kobles vanligvis til hverandre for å danne komplekse underjordiske nettverk.
Trinn 5:Vannplassering
Minecraft plasserer deretter vann i verden. Vann plasseres i lavtliggende områder, som daler og elver. Mengden vann som plasseres avhenger av terrenget. For eksempel vil våtere biomer ha mer vann enn tørrere biomer.
Trinn 6:Tregenerering
Trær genereres i verden basert på klimaet. Det er mer sannsynlig at trær vokser i varme, våte biomer. Hvilken tretype som vokser avhenger av det lokale klimaet. For eksempel er det mer sannsynlig at bjørketrær vokser i kalde biomer, mens palmetrær er mer sannsynlig å vokse i tropiske biomer.
Trinn 7:Mob-gyting
Når verden har blitt generert, begynner mobber å gyte. Mobber er skapninger som kan samhandle med spilleren. Noen mobber er fiendtlige, som zombier og slyngplanter, mens andre er passive, som griser og kyr. Typen mobs som gyter avhenger av biomet. For eksempel er ørkener hjemsted for sandormer, mens sumper er hjemsted for hekser.
Resultatet av disse trinnene er en unik og stadig skiftende verden som kan utforskes i timevis.