Mens virtuell virkelighet (VR) har potensialet til å gi oppslukende og nye opplevelser, er det usannsynlig at det noen gang vil overraske publikum på samme måte som tidlig kino gjorde. Det er noen årsaker til dette:
1. Familiaritet :Tidlig kino var et helt nytt medium for publikum, ulikt noe de noen gang hadde sett før. Nyheten til de bevegelige bildene, evnen til å fange og projisere hendelser i det virkelige liv, og den oppslukende opplevelsen av å bli transportert til forskjellige steder og tider var banebrytende. VR, på den annen side, er bygget på eksisterende teknologier og medier som film, videospill og datagenererte bilder. Selv om VR kan gi en mer oppslukende og interaktiv opplevelse, tilbyr den ikke det samme nivået av første overraskelse og ærefrykt som tidlig kino gjorde.
2. Forventninger :Publikum i dag er mye mer kjent med teknologi og har opplevd et bredt spekter av visuelle og interaktive medier. Dette betyr at det er vanskeligere å virkelig overraske dem med noe helt nytt og uventet. VR, til tross for sin oppslukende natur, opererer fortsatt innenfor området av hva som er teknologisk mulig og hva publikum har kommet til å forvente av visuell underholdning.
3. Historisk kontekst :Virkningen av tidlig kino var sterkt påvirket av den historiske konteksten den dukket opp i. Sent på 1800-tallet var en tid med raske teknologiske fremskritt og sosiale endringer. Tidlig kino var en del av denne innovasjonsbølgen og spilte en betydelig rolle i utformingen av moderne visuell kultur. VR, selv om det utvilsomt er et viktig teknologisk fremskritt, har ikke den samme samfunnsmessige og historiske konteksten som tillot tidlig kino å ha en så dyp og overraskende innvirkning.
Det er viktig å merke seg at VR fortsatt er en relativt ny teknologi med betydelig potensial for innovasjon og kreativ historiefortelling. Selv om det kanskje ikke overrasker oss på samme måte som tidlig kino gjorde, kan VR fortsatt gi unike og oppslukende opplevelser som flytter grensene for hva vi tror er mulig innen historiefortelling og underholdning.