En datamaskin har fire hovedkomponenter: ? Central processing unit eller CPU , den primære minne, inngang enheter og output enheter. Et system buss forbinder alle fire komponenter , pasninger og videresending informasjon blant dem. Denne type datamaskin organisasjon og arkitektur kalles en " von Neumann -maskin " etter John von Neumann , som sluttførte teori og design av den første moderne digitale datamaskinen .
Datakomponenter
CPU
Computer forskere vanligvis kaller CPU "hjernen" i datamaskinen fordi det er der programmene kjøres . Et program er et sett med instruksjoner som forteller datamaskinen hvordan den skal utføre en bestemt oppgave, for eksempel å sende en fil til skriveren , åpne et nettleservindu , eller spiller av musikk eller video.
CPU er videre brutt opp inn i tre mindre deler : den aritmetiske enheten håndterer alle de enkle matematiske beregninger , styresentralene tolke instruksjonene i et dataprogram , og undervisningen dekodingsenhet konverterer dataprogrammering instruksjoner til maskinkode . Maskinkode er den grunnleggende språk som forstås av alle komponentene i en datamaskin.
Memory
Når CPU konverterer et bestemt sett av dataprogram instruksjoner til maskin kode , lagrer det som maskinkode i primære lagring eller minne. Maskinen kode vil bli behandlet som enten data eller instruksjoner. CPU henter data og instruksjoner fra minnet , bruker en instruks om å manipulere data , og deretter sender resultatet og det neste settet med instruksjoner tilbake til minnet.
Input Units
< p> Input enheter er alle enhetene du bruker for å mate informasjon til datamaskinen , for eksempel et tastatur , en harddisk eller et nettverk kort . Disse enhetene , i hovedsak bringe data fra " verden utenfor " i datamaskinen , mye på samme måte som dine øyne og ører bringe informasjon til hjernen. Hver inngang enhet har sin egen hardware-kontroller som kobles til CPU og primære minne , og den har et sett med instruksjoner som forteller CPU hvordan du bruker den .
Output Units
Output enheter er de enhetene maskinen bruker for å formidle informasjon til brukeren, for eksempel en skriver , skjermer og høyttalere . For eksempel , begynner alt du ser på dataskjermen som maskinkode i minnet . CPU tar som maskinkode og konverterer den til et format som kreves av skjermens hardware . Skjermens hardware konverterer deretter denne informasjonen til forskjellige lys intensitet , slik at du ser ord eller bilder .
System Bus
Systembussen lar de fire komponenter i datamaskinen kommunisere med hverandre . Systembussen overfører data og instruksjoner . Det sender også adresser som forteller CPU hvor i primær minne data og instruksjoner kommer fra og hvor resultatene skal gå.