I slutten av 1960 , utviklet Bell Labs forsker Andrew Bobeck en form for datamaskin minne at lagrede data biter som små boble -lignende magnetiske felt. Denne såkalte boble -minnet hadde en tetthet sammenlignes med halvleder RAM på det tidspunktet , men, til forskjell fra RAM , beholdt den sin data uten elektrisk kraft. Selv om teknologien hadde flere programmer , forbedringer i harddisker og RAM gjort boble minne foreldet av 1990-tallet. Embedded Prosessorer
Automated industriell kontroll utstyr bruker tilpassede datamaskinen kretser som inneholder dedikert minne . En del av minnet har enhetens faste programmet instruksjoner , ikke-flyktig minne er nødvendig for dette som det beholder sine data selv uten strøm . Før ankomsten av boble minne , brukt innebygde industrielle datamaskiner ROM for ikke-flyktig , permanent minne og RAM til å lagre midlertidig informasjon . En enkelt boble minnebrikke kan tjene begge formål : som ROM , er det ikke-flyktig , og som RAM , kan datamaskinen skrive til det som trengs
Space
NASA . ingeniører foreslått å bruke boble minne til å erstatte magnetbånd i rombaserte datainnsamling applikasjoner . Boble minne er en solid- state teknologi uten bevegelige deler og dermed en høy toleranse for støt og vibrasjoner . IBM leveres NASA med en 52 -bit prototype boble minnebrikke , men arbeidet gikk ikke lenger enn til forundersøkelser .
Grid Compass Computer
En av første lette bærbare datamaskiner , gjorde Grid Compass 1101 sin debut i 1982 . Datamaskinen brukt 256K byte av halvleder RAM og 384K av boble minne. I 1982 var harddisk lagringsplass for personlige datamaskiner i sin spede begynnelse , rutenettet hadde ingen intern diskettstasjon eller harddisk, istedenfor å stole på boblen minne som sin viktigste flyktig lagringsteknologi. Selv om lav kapasitet , var boblen minnet lett og robust . Datamaskinen hadde også en ekstern harddisk enhet .
Video Games
På begynnelsen av 1980-tallet , arkadespill produsenten Konami utviklede videospill systemer som er lagret store spillet programvare i boble minne. På den tiden , de fleste arkade systemene lagret spill ved hjelp av ROM chips . Selv boble minne hadde fordelen av å være gjenbrukbare, var det også dyrere enn ROM-teknologi , og det var utsatt for ødelagte data problemer som forårsakes av tilfeldig magnetiske felt .