En datamaskin bruker flere mikroprosessorer , kort og sjetonger for å gi prosessorkraft som trengs for å styre enheten . En datamaskin bruker et grafikkort for å vise grafikk , bilder og video . ATI Mobility Radeon X1300 er et kort som gir flere funksjoner utformet for multimedia datamaskiner som bruker grafikkintensive programmer . Prosessering funksjoner
ATI Mobility Radeon X1300 er utstyrt med 105 millioner transistorer på grunn av sin 90nm fabrikasjon prosessen . Grafikkortet er også utstyrt med fire pixel shader -prosessorer og to vertex shader -prosessorer . Den X1300 støtter tre typer av 128 bit, 4 channel DDR RAM grensesnitt ( DDR1 , DDR2 og GDDR3 ) . PCI Express x16 bus interface er opprinnelig støttet av Radeon X1300 . I tillegg bruker kortet ATI PowerPlay 6,0 strømstyring teknologi og Avivo Video og skjerm arkitektur.
ATI Avivo Video og skjerm Plattform
ATI Avivo Video og skjerm Platform er Radeon X1300 høye ytelse videoprosessor . Den programmerbare prosessoren er i stand til å dekode og omkode en rekke video-og lyd-kodeker , inkludert MPEG - 2 , MPEG -4 , DivX , WMV9 , VC -1 og H.264 . Plattformen integrerer sømløst pixel shaders med video i sanntid. Den HDR tone mapping er i stand til å kartlegge noen innspill format til 10 bit per kanal utgang. Plattformen er også DVI 1.0 kompatibel , Har HDMI interoperable og HDCP klar.
Advanced Image Quality
ATI Mobility Radeon X1300 er i stand til å utføre avansert bilde kvalitet på saksbehandlingen . Grafikkortet støtter 64 -bits flyttall og 32 -bits heltall HDR rendering, med støtte for blending og anti - aliasing . " 2x ", " 4x " og " 6x " anti - aliasing modi støttes også av grafikkortet. Modiene bruke multi- sample algoritmer med gamma korreksjon, programmerbare sparsom samplingsmønstre og Tyngdepunktet prøvetaking. I tillegg støtter grafikkortet lossless farge komprimering på alle oppløsninger (inkludert widescreen HD) .
Ultra - gjenger Shader Engine
X1300 ultra- gjenget shader -motoren støtter Microsoft DirectX 9.0 , Multiple Render Target ( MRT ) og OpenGL 2.0. Grafikkortet har full speed 128 - bit prosessering for alle shader operasjoner og opptil 180 samtidige pixel tråder. Dynamisk forgrening , effektivitet og flyt -kontroll er mulig på grunn av dedikerte grenen gjennomføring enheter og dedikerte tekstur adresse enheter . 3dc + tekstur kompresjon gir høy kvalitet ( 12:56 eller 12:58 ) komprimering for vanlige kart, luminans kart og en-eller to -kanals dataformater .