Mikroprosessorer --- og deres nære søskenbarn , mikrokontrollere --- er grunnlaget for nesten alt vi bruker på daglig basis. De er i våre bærbare datamaskiner, musikkspillere og mobiltelefoner , samt bilene vi kjører til jobb, mange av verktøyene vi bruker mens vi er der og spillene vi spiller når vi kommer hjem . Den ene tingen disse vill variert elektroniske vidundre aksje er at en gang , de fleste av dem var et prosjekt på noens arbeidsbenk . Plattformer
Før du kan bygge en mikroprosessor prosjektet, bestemme hvilke chip å bruke som din plattform . Det er mange å velge mellom, inkludert alternativer fra Atmel og Intel, PIC familien av mikrokontrollere og Zilog sin Z80 . Uansett hva du velger, sørg for at det er nok av dokumentasjon tilgjengelig. Brikken skal også være godt støttet av leverandøren og egnet til den slags prosjekt du ønsker å bygge .
Tools
første mikroprosessor prosjektet mange forskere bygge er en programmerer for sine chips , for å styrke deres kunnskap om prosessen og ta mer kreativ kontroll . Test enheter er også nyttige prosjekter , spesielt de som sjekker kretser for feil i ledninger, programmering eller logikk.
Spill og leker
I et spill , en mikroprosessor kan programmeres til å gjøre ting skje intelligent , selv snu spillet seg til en av spillerne. Puslespill er populære prosjekter , som er musikkinstrumenter. Små barn fortsatt setter pris på morsomme lyder og blinkende lys . Alt som etterligner dyrs atferd behager alle aldre , og et kosedyr kunne ta på seg et helt nytt liv etter mikroprosessor kontroll .
Styrer
Elektroniske dørlåser er på et mye av bygningen ønskelister , er som lampe dimmere , termometre, og ulike tidtakere og klokker . Det er også her de virkelige prosjekter er , for eksempel kontroller for å automatisere fylling av vanntanker eller overvåking sikkerhet utkant .
Robotics
Denne kategorien er ofte hellige gral prosjekt av mikroprosessor forskere overalt . Det starter ofte med en robotarm . Deretter en robot kriger . Steppmotorstyringer for inkrementell bevegelse. Nærhet sensing og unngåelse kretser for selv- veiledning . Balanse moduler. Forsvarsevne . Offensive våpen . For noen fører det inn i altoppslukende rike simulere menneskelig bevegelse og orientering . Virtuelt minne. Virtual syn. Selv virtuell intelligens .