Nvidia lansert sin GeForce 8800-serien av grafikkbehandlingsenhetene ( GPU ) i slutten av 2006 . Det var fem modeller: GTS , GT , GS , ultra og GTX . Den GeForce 8800 kraftbehov variere avhengig av den spesifikke GPU , kortets minne og hva slags video kortet behandler . En standard desktop kraftbehovet minst ; komplekse 3D- spill krever mer enn det dobbelte av kraften som trengs for å gjengi en stasjonær.
Strømkravene for GeForce 8800 spenner fra 42,2 watt for et GeForce 8800 GT -kort med 512 megabyte ( MB ) minne viser en standard desktop til 172,2 watt for et GeForce 8800 Ultra med 768 MB minne som kjører en 3D-spill , i henhold til Toms Hardware .
Disse kortene kan kjøres i avsøkningslinje interfoliering , eller SLI , modus , som lar en datamaskin til å kjøre to eller tre matchende skjermkort samtidig. Kraften kravene for å kjøre to skjermkort er mer enn det dobbelte av kravene til et enkelt kort av samme type. Kjører tre kort kan kreve så mye som tre ganger kraften .
Strømforsyning Anbefalinger
Strømforsyning anbefalinger for systemer som kjører GeForce 8800 skjermkort variere , alt etter og modell av strømforsyningen . Nvidia vedlikeholder lister over anbefalte strømforsyning modeller for SLI konfigurasjoner på Nvidia SLI Zone .
For systemer som kjører et enkelt GeForce 8800 skjermkort, anbefaler Nvidia en PSU på minst 400 watt. For systemer som kjører to GeForce 8800 skjermkort , anbefaler Nvidia krafttilgang på 500 til 1600 watt.
For systemer som kjører tre GeForce 8800 skjermkort , anbefaler Nvidia krafttilgang på 800 watt eller mer.
krav til strømforsyning kan påvirkes av type og mengde annet utstyr på datamaskinen. En datamaskin som kjører flere harddisker og add -on kort vil kreve mer kraft , avhengig av behovene til de andre komponentene.
Capabilities
GeForce 8800 GPU var de første til å være kompatibel med versjon 10 av Microsofts Direct X grafikk -teknologi . Kortene også jobbe med OpenGL versjon 2.1 grafisk teknologi . Den medfølgende minne varierer fra 320 MB til 1024 MB . Den høyeste oppløsningen som er tilgjengelig , bruker 8800 1024 GT , er 2560 x 1600 piksler.
Innovasjon
GeForce 8800 inkluderer en enhetlig shader arkitektur som var en pause fra forrige skjermkort design. I tidligere design , ble de ulike prosessene utføres i spesifikke " rør " i prosessoren . Hver type prosess ble avkortet i antall rør det kunne bruke . I GeForce 8800 GPU , kan alle rørene brukes til hva prosessen må gjøres på et gitt tidspunkt . Resultatet er at når en bestemt prosess trenger mye prosessorkraft, kan den bruke så mye som den trenger, forutsatt at designeren av programmet blir vist balansert oppgavene riktig.