? På 1990-tallet var det lagt vekt på å forbedre sentrale prosessor (CPU ) ytelse på ren fart , ratcheting klokkehastighet inn i gigahertz området ( GHz ) eller milliarder av sykluser per sekund . Men dette førte til slutt til alvorlige problemer med varmeutvikling og strømforbruk , noe som var spesielt problematisk etter hvert som flere og flere mennesker omfavnet mobil databehandling . Som et resultat av produsentene i økende grad vendt seg til andre metoder for å øke ytelsen i løpet av det første tiåret av 2000-tallet , herunder bruk av flere prosessorer eller prosessorkjerner . Dual Core
Siden 2005 har de store chip-produsenter har produsert " dual core "-prosessorer . Disse kombinerer to prosessor "kjerner " på en enkelt brikke , og for de fleste formål kan betraktes som to separate prosessorer i ett. Noen prosessorer har fire eller flere kjerner på en enkelt brikke : Sonys Playstation 3 bruker en prosessor med ni kjerner. Doble kjerner bringe samme fordeler som en to prosessorer i en mindre plass , uten behov for spesielle hovedkort , og til en lavere pris . De har blitt mer vanlig enn to prosessorer , men i form av fordelene de tilbyr er de i utgangspunktet det samme.
Daglig bruk
For folk flest , den viktigste fordelen av et sekund prosessor eller kjerne er når du kjører flere programmer . Hvis du surfer på nettet og høre på musikk på en enkelt - prosessor eller single- core maskin når PCens anti -virus programvaren starter en skanning , kan du merke at systemet bremser ned . Når mer enn én prosessor eller kjerne er tilgjengelig , kan operativsystemet dele arbeidsbyrden , gjør en merkbar innvirkning på ytelsen mindre sannsynlig.
Tråder
først , kan datamaskiner generelt dele bare hele applikasjoner mellom prosessorer , hvis du var bare kjøre ett program , vil du se liten nytte , som bare én av prosessorene kan jobbe på den. Programvareutviklere snart begynte å bruke multi -threading , men la datamaskinen til å tildele ulike "tråder " av en søknad til forskjellige prosessorer . Dette betydde at en svært krevende program kan spres over begge prosessorene , som drar full nytte av systemets ressurser .
Games
I begynnelsen tendens spill å se liten nytte av flere prosessorer , som spill ble fortsatt utviklet med enkle , raske chips i tankene. Spillutviklere har i økende grad tatt i bruk multi -threading for å nå stadig høyere nivåer av ytelse, imidlertid, og mest krevende spillene er i stand til å dra nytte av et sekund prosessor . Men tendens CPU kraft til ikke å være den viktigste faktoren i spillytelse , som vanligvis er mer avhengig av systemets grafikkort.
Kreative programmer
Et område hvor kraften av flere prosessorer er spesielt velkommen er digital kunst , som musikk opptak og videobehandling . I lyd- programmer, må flere kanaler med høy lydkvalitet ofte bli manipulert eller syntetisert i sanntid, video -operasjoner kan ta mange timer å fullføre etter at brukeren har igangsatt dem . I begge tilfeller kan en andre prosessor hjelpe enormt , slik at mer lydbehandling å finne sted samtidig, eller kutter den tid som kreves for video- gjengivelse. Mange fagfolk i disse næringene bruker high-end arbeidsstasjoner som Mac Pro , som kan ha to Intel Xeon-prosessorer , hver med fire kjerner om bord.