Programmere et innebygd system innebærer å lære om hardware og software funksjoner av mikrokontroller (eller mikroprosessor eller digital signal prosessor) i den innebygde system du vil være programmering. Du vil også være lurt å vite hva slags signaler eller data blir håndtert av mikrokontroller. Designe for testing og debugging er viktig . Så, i tillegg til å lære om den innebygde systemet funksjoner og operasjoner , må du huske på hvordan du kan teste programmet ditt og kontrollere at den fungerer som den skal . Du trenger
Compiler /utviklingsmiljø programvare
Development bord
mikrokontroller /mikroprosessor dokumentasjon
In circuit emulator ( valgfritt )
Vis flere instruksjoner
1
Bli kjent med funksjoner og operasjonelle egenskaper av mikrokontroller. Produsentens datablad for hver mikrokontroller inneholder informasjon om funksjonene og drift. For eksempel gir Atmel dataark for sin AVR familie av mikrokontrollere .
2
Utvikle en test plan . Fordi innebygde system operasjoner ikke kan være så utad tydelig som driften av en stasjonær datamaskin , bør du planlegge hvordan du vil teste hver del eller funksjon i programmet. En in - circuit emulator er en enhet som emulerer en mikrokontroller og lar deg utføre og teste programvare innenfor kretsen av innebygde system .
3
Lær hvordan mikrokontrolleren utfører initialiseringen. Den mikrokontroller kan starte noen registre og innstillinger automatisk , men kan la andre for klargjøring av programvare.
4
Sett opp innganger og utganger , eller I /O -porter . Bestem hva slags innganger og utganger er nødvendig for innebygde system og som I /O -port , eller pin, av mikrokontroller vil bli koblet til hver inngang og utgang. Vanligvis , I /O -porter krever programvare for konfigurasjon før bruk . Hvis du ikke har en in-circuit emulator , bør du vurdere å tildele en av I /O- porter for bruk som en debugging port slik at du kan kommunisere debugging informasjon ut til en annen enhet, for eksempel en skjerm .
5
Forstå hvordan din mikrokontroller utfører et program . For eksempel, vil du trenger å vite om spesielle minneplasser brukes til å starte utførelsen. I utgangspunktet må du forstå hvor programmet vil bli lastet inn i minnet og hvordan mikrokontrolleren vil begynne å kjøre den.
6
Konfigurer avbrudd. Avbryter brukes til å signalisere en mikrokontroller at en hendelse har inntruffet som trenger oppmerksomhet . Mikrokontrolleren , som reaksjon på et avbrudd , kan lagre den nåværende tilstand av dennes register og minne , kjent som kontekst , og deretter bytte oppgaver å håndtere avbruddet . Avbryter kan utløses av ulike arrangementer og er vanligvis forbundet med en bestemt programvare rutine , kalt en interrupt handler , som utfører de funksjoner som trengs for å løse avbruddet .
7
Konfigurer kommunikasjonsporter . Hvis innebygde systemet skal utføre kommunikasjon, så må du konfigurere kommunikasjon porter og også skrive programvare som skal utføre kommunikasjon .
8
feilsøke innebygde system . Etter at du har skrevet en del av programmet, vil du ønsker å feilsøke det. Debugging omfatter identifisering eventuelle problemer med driften av programvaren eller maskinvaren og fikse disse problemene. Feilretting er ofte lettere når du kode , test og feilsøke en liten del av programvare og deretter gå videre til en annen del av programvaren , samtidig som det ikke gjør noen endringer i de testede deler . Dersom du gjør endringer i de testede deler , deretter re- gjøre testing og debugging .