Som sanntid embedded systemer ble mer komplekse og programvare avansert fra strukturert programmering til objektorienterte metoder , ble nye modelleringsverktøy som trengs , ifølge Embedded.com . Unified Modeling Language (UML ) ble utviklet som svar på behovet for en standardisert objekt Modeling Language . UML kan tilpasses til å utforme en rekke sanntidssystemer , fra små 8 -bits mikrokontroller systemer til store multi - prosessor nettverkssystemer . UML inneholder funksjoner for modellering funksjonalitet , gjenstander , stater, design mønstre og utvidelsesmuligheter funksjoner. Du trenger
Problemstilling og brukerens behov for det systemet du skal designe .
UML programvare modelleringsverktøy ( valgfritt )
Vis flere instruksjoner
en
Analyser systemkrav . Identifiser hva det innebygde systemet du utforme må oppnå og hva begrensninger det vil operere under . Begrensninger i en real- time embedded system inkluderer vanligvis tid , minnekapasitet og prosessor gjennomstrømming. Din problemstilling og brukerkrav er innganger for dette trinnet . Utgangen av dette trinnet vil være et sett med systemkrav som beskriver hva systemet gjør og kan også partisjonere kravene mellom maskinvare og programvare.
2
Utvikle bruksmåter . Med systemkravene som utgangspunkt , utvikle bruksmåter som dekker kravene . Bruksmåter illustrere kommunikasjon mellom en innebygd sanntids- system og eksterne aktører . Bruksmåter for sanntidssystemer også definere timing og synkronisering krav.
3
Definer objekt struktur . Når bruksmåter har blitt definert, kan objektet struktur defineres. Objektet strukturen i en real- time embedded system inkluderer definere objektklasser og dataene hvert objekt klassen vil inneholde. Klassediagram og objektdiagrammer kan brukes for å modellere objekt struktur . Ifølge ObjectMentor.com , klassediagrammer illustrerer attributter, operasjoner og relasjoner i en klasse til andre klasser .
4
Definer objekt atferd. Objektene i din objekt struktur design vil ha atferd som svarer til den funksjonaliteten som trengs for de bruksmåter . Objekt atferd kan modelleres gjennom statlige diagrammer , sekvensdiagrammer og samarbeid diagrammer.
5
Design en arkitektur . En arkitektur for en real- time embedded system inkluderer både fysiske og programvare aspekter. Arkitekturer er høyt nivå design som omfatter maskinvare og programvare systemer som helhet . Fysisk arkitektur kan modelleres ved hjelp av distribusjon diagrammer . Programvare arkitektur kan modelleres ved hjelp av design patterns . Objektet struktur og atferd er definert i de foregående trinnene blir brukt som innganger for designvof programvaren arkitektur.
6
Utfør mekanistisk design. Mekanistisk design inkluderer hjelp klasse og objekt diagrammer til å representere samarbeidende atferd mellom små grupper av klasser eller objekter.
7
Utfør detaljert design. Den detaljerte atferd og struktur av individuelle objektklasser er definert under den detaljerte prosjekteringen . Den detaljerte utformingen brukes til å skrive koden for real- time embedded programvare.