? En Ultra - gjenger prosessor er en komponent på en GPU , eller graphics processing unit , som tildeler ressursene i at GPU så ingen er inaktiv. Det gjør et ATI grafikkort for å øke sin effektivitet ved å fordele prosessor informasjon som oppgaver til hver av de GPU kjerner som bruker proprietære protokoller . Prosessen må ikke forveksles med Intels Hyper - Threading -teknologi , som brukes på datamaskinens prosessor kjerne. Grunnleggende
Riktig navn på denne typen teknologi er " Ultra - gjenger Dispatch Processor . " Prosessen fungerer ved å ansette en sentral pixel shader som fungerer som programmets " utsendelse enhet," bryte ned hver shader inn tråder som kalles grupper , hver tråd inneholder opp til 16 piksler ( 4 -by -4 ) , og prosessen kan distribuere opp til 512 tråder per piksel . Utsendelse Enheten sender ny informasjon til GPU prosessor som hver shader blir inaktiv , for eksempel når en prosess er fullført eller mer informasjon er nødvendig , slik at effektivitet er oppfylt til enhver tid.
Funksjon
teknologien er motoren setter opp tre køer for toppunkt, geometri og piksel skyggelegging. Ultra - Threading proprietære algoritmer deretter hele tiden jobbe for å finne ut hvor hver bit av data passer best som slots åpne opp under de tre køer. Trådene er enten satt i dvalemodus til et spor er åpent for dem å operere etter en prosess går inn i en shader , eller de blir behandlet gjennom et åpent tilgjengelige sporet før de er fullført eller til mer informasjon er nødvendig .
voldgift av ressurser
prosessoren må også mekle ressurser som tråd voldgift skjer. Resource voldgift omfatter bestemme hvor SIMD arrays og skjulestedene må arbeidet på hele tiden , og deretter prioritere hver prosess for bestemte tråder . Tråder konkurrere under prosessen basert på deres behov , som for eksempel arbeider på ALU prosesser kontra en tekstur hente . Hele denne prosessen er gjennomført ved hjelp av proprietær programvare informasjon
modeller ved hjelp av Ultra - gjenger Processing
Flere entry- level grafikkort modeller ved hjelp av denne teknologien fra ATI inkluderer: . Radeon X1300 , X1550 og X1050 . Mid -range modeller inkluderer : X1600 Radeon , X1650 og high end kortene tilbudet: X1800 Radeon , X1900 og X1950 . Nyere ATI kortene har høyere tråden behandling tellinger ( 512 versus 128 ) .
Største fordelen
Den viktigste grunnen for å gjennomføre denne type teknologi er effektivitet. Forgrening straffer er minimert ved å sikte for mindre batch størrelser spredt over GPU system. Den ekstra behandling straffen blir så liten som mulig , slik at for flere prosesser for å oppstå i kortere tid.