Begrepet " enheter" brukes ofte til å referere ekstern hardware komponenter , som brukes til å mate data og styresignaler til et datasystem. Disse enhetene , sammen med ut-enheter, utgjør prosessen med menneske-maskin interaksjon . Output enheter brukes til å presentere bearbeidede data ( informasjon ) til en sluttbruker eller operatør. På denne måte kommuniserer en sluttbruker ( et menneske) med en behandling maskin (PC ) , og utnytter den for forskjellige oppgaver. Input-enheter er vanligvis kategorisert i henhold til deres funksjoner og operasjoner , som bestemmer hva slags innspill disse enhetene blir brukt til å gi. Tastatur
Tastaturer er eldste typen enheter for inndata , som brukes i stor utstrekning til å gi diskrete data , kommandoer osv. til et datasystem i form av tekst . En vanlig tastatur har 101-104 nøkler - avhengig av regionen opprinnelse - som inneholder alle alfabetiske tegn (A til Z) , numeriske tall (0 til 9) , og noen kontroll (skriv , shift, ) og funksjonstaster ( F1 til F12 ) som brukes i bredt spekter av operasjoner. Et tastatur fungerer som en inngang enhet på en måte som når en tast blir trykket, er en forhåndsdefinert verdi i form av elektriske signaler overføres til prosessoren , noe som indikerer nøyaktig hva trykkes . På denne måten er forskjellige kommandoer og instruksjoner videresendes til prosessoren , ved hjelp av et tastatur .
Pekeenheter
Pekeutstyr er input-enheter som, i motsetning keyboards , fôr et datasystem med romlige eller kontinuerlig data . Av begrepet romlig , betyr det at pekeenheter innebære noen form for mekanisk bevegelse påberopt av sluttbrukeren , noe som resulterer i å sende styresignaler til en prosessor . Videre blir de omtalt som peker enheter fordi deres mekaniske bevegelsen er avbildet grafisk i form av en peker ( eller markør ) over en skjerm , som er en ut-enhet . Mest brukte pekeenheter inkluderer mus, styrekule , touchpad , game joystick, lett penn .
Video Input Devices
p Som navnet antyder , videoinngangsenheter blir brukt til å overføre videosignaler til et datasystem . Disse videosignaler blir overført i form digitale bits, noe som er første tatt fra ytre verden som analoge optiske ( lys) signaler. Noen brukte videoinngangsenheter med datasystemer inkluderer webkameraer , digitale videokameraer , strekkodelesere . Vanligvis er disse input-enheter krever spesifikk programvare ( driver) programmer for å samhandle sine signaler til prosessoren , som i sin tur behandler deres innspill digitale signaler og vise dem i form av en video på en skjerm .
lydinngangsenheter
en annen viktig kategori av input-enheter omfatter alle de eksterne maskinvarekomponenter, som overfører lyd analoge signaler til datamaskinens prosessor , igjen i form av digitale bits. Disse bitene blir behandlet og videresendt til lydutgang enheter som høyttalere, hodetelefoner. Lydinngangsenheter kan videre kategoriseres som lydsignal fange eller lyd signalgenererende enheter. Lydsignalenes fange enheter bære en mikrofon for å fange opp lydsignaler fra ytre miljø , mens lyd signalgenererende enheter bruker interne elektroniske kretser for å produsere lydsignaler.
Hybrid inndataenheter
hybrid input-enheter gir en kombinert enkelt grensesnitt for flere typer inngangssignaler som skal overføres til datamaskinens prosessor . Disse enhetene er vanligvis brukes i dataspill , og bære forskjellige funksjoner for gamer tilgjengelighet, som volumkontroll , posisjon kontroll , osv. Domenet av hybrid input-enheter inneholder sofistikerte og enkle maskinvareenheter , inkludert spillkontroller , spillkontrollere , mekaniske gaming padleårer .