? I science fiction , mennesker ofte samhandle med livaktige roboter som kan utføre et bredt spekter av funksjoner. Selv i dag er vi ikke i nærheten av raffinement av Star Wars ' C3PO , Honda gjør store fremskritt i den retningen. ASIMO kan Hondas menneskelignende roboten utføre og fantastisk utvalg av aktiviteter som før bare mennesker kunne. Historie
Honda begynte å utvikle prototyper til Advanced Step in Innovative Mobility , eller " ASIMO ", i 1986 . De tre første modellene ( E1 gjennom E3 ) fokusert på hva ingeniører følte var den vanskeligste oppgaven , gå på to ben . Følgende tre modeller ( E4 gjennom E6 ) fokusert på å balansere de beina . De første seks prototyper tok en kombinert seks år å perfeksjonere . Disse ble etterfulgt av " menneskelignende prototype modeller " i 1993 , 1996 og 1997 og ble nummerert P1 , P2 og P3 henholdsvis . P1 var over 6 meter høy og veide nesten 400 pounds . Ved P3 -modellen , var størrelsen og vekten av Asimo prototyper bare fem fots to inches høy og veide i underkant av 300 pounds . På dette punktet P prototypene hadde evnen til å gå, klatre og stige ned trapper samt fullføre en håndfull andre ingeniør - kontrollerte bevegelser . Den første virkelige ASIMO debuterte i 2000 og ble forbedret ; ASIMO " for hire " ble produsert i 2001 , "intelligent " ASIMO i 2002 , "next - gen " ASIMO i 2004 og "Ny" ASIMO i 2005. Gjennom disse modell gjentakelser, ble funksjonaliteten ASIMO forbedret og avansert. For tiden er det 47 ASIMOs i drift .
Funksjon
ASIMO har mestret grunnleggende funksjoner som gåing, løping , dans og klatring trapper og ujevnt terreng . I tillegg har ASIMO blitt programmert til å forstå en begrenset mengde verbale og ikke-verbale kommandoer. Hondas teknikere har også programmert ASIMO å gripe ting med sine hender , for å huske ansikter , og å være i stand til å huske rom som det går gjennom dem , slik at når den returnerer , kan det navigere det mer easily.According til Honda , ble ASIMO ment å være en hjelper for mennesker i en husholdning miljø , spesielt folk som er sengeliggende eller i rullestol . ASIMO størrelse er bevisst satt til fire meter høye å "se " sin eier i ansiktet. Foreløpig er imidlertid ASIMO bare brukes i Japan og er mest brukt som en rettesnor i museer eller som en greeter besøkende for noen selskaper . Det er for tiden ingen planer om å selge ASIMO i USA .
Typer
ASIMO er en bestemt type robot kalt en " Android " som betyr " menneskelig -aktig. " Som en android , har ASIMO blitt programmert til å gjøre en rekke menneskelignende ting. Kjent, viste " next- gen " ASIMO av sine dansetrinn (kanskje ironisk å gjøre " Robot" til techno musikk) i 2004 . Den " nye" ASIMO tok den styrkingen av musikken et skritt videre og spilte fiolin . Senere , iscenesatt Honda ledere et PR stunt der ASIMO gjennomført en orchestra.Additionally , kan ASIMO bruke sin programmering for å gjenkjenne når en kollisjon er nært forestående, og kan unngå det jevnt. Dette gjelder stasjonære og bevegelige gjenstander så vel, en av Asimo sine bragder var å unngå en annen ASIMO , begge ASIMOs var i stand til å oppdage små endringer i hverandres bevegelser og rette seg deretter , som beviser at ASIMO kunne "tenke " seg ut av en situasjon .
Misforståelser
Selv ASIMO kan "tenke " seg ut av enkle situasjoner eller gjenkjenne ansikter , er det ikke en ekte "Artificial Intelligence " eller AI . Å betrakte som en AI , må ASIMO være selvbevisst (med andre ord , vet det at det er en datamaskin ), og det må være i stand til å undervise seg selv. Foreløpig vet ASIMO bare hva dens programmerere " fortelle " det gjennom programvarekoding . Likevel evnene til ASIMO er skritt mot AI status ; . Problemløsning, merke forskjeller og erkjenner enkeltpersoner
Expert Insight
er det kanskje ironisk at i 1970 en japansk forsker ved navn Masahiro Mori første postulerte den såkalte " uncanny valley " i forhold til roboter. I hovedsak Mori postulerte at som roboter kommer til å se og mer mer som mennesker, ville jo flere mennesker bli frastøtt av roboter. Et sted dypt inne mennesker , er det en følelse at "noe er ikke riktig" om roboten og som registrerer oversettes til fascinasjon, avsky og frykt . Mens mennesker kan " tilgi " de rare bevegelsene til en noe - humanoid ASIMO , hvis en lignende robot hadde en latex ansikt som flyttes når den "snakket " eller gikk eller gjorde noen av disse handlingene , vil det aktivere " uncanny valley" refleks . Zombie -lignende bevegelse i skrekkfilmer , proteser og andre unaturlige bevegelser også aktivere " uncanny valley " følelse hos mennesker.