A frame buffer er videoen minne som lagrer piksler at en video skjermer . Det finnes to varianter av ekte ramme buffere : " dumme " eller unaccelerated ramme buffere, som rett og slett gir et videosignal til en skjerm , og " smarte " eller akselerert ramme buffere , som inkluderer ekstra maskinvare for å akselerere to og tre dimensjonal grafikk. I tillegg er det også "virtuelle " ramme -buffere , hvilke etterligne virkningene av en ramme -buffer , men bruke sammenslåtte virtuelt minne , i stedet for ytterligere videohukommelse . Viktige egenskaper for en Frame Buffer
skjermbufferet lagrer fargeverdiene for hver piksel at systemet er i stand til å vise på sin liquid crystal display monitor . Mengden av minne som kreves av rammebuffer er knyttet til oppløsningen forespurt av utgangssignal, samt fargepaletten størrelsen og fargen valgt dybde . Frame buffere access memory hjelp av en rekke metoder , blant annet ved å minne kartlegge direkte til central processing unit minne og kartlegging skjermbufferet i sin helhet til et bestemt minne rekkevidde.
Tidlig Frame Buffer historie
den første ekte frame buffer var SuperPaint System, utviklet av Richard Shoup ved Xerox PARC . SuperPaint var utstyrt med 311 040 byte minne og var i stand til å lagre en oppløsning på 640 x 480 piksler og en åtte bits fargedybde . Mens en betydelig prestasjon , var utstyrt minnet ikke random access memory , slik at systemet var relativt svak og hadde en høy ventetid når du skriver til rammen buffer . Den første kommersielle produsert frame buffer ble utgitt i 1974 av Evans & Sutherland og var i stand til å produsere en oppløsning på 512 av 512 piksler i åtte bit, grå- skala farge. Dens tilgjengelighet viste seg å være en gudegave for grafikere som hadde verken tid eller ressurser til å bygge sin egen ramme buffer .
Frame Buffer i Skjermkort
< p> størrelsen på en ramme buffer er av avgjørende betydning for å kjøre dataspill ved høye oppløsninger . Med en høyere mengde minne tilgjengelig til rammen buffer, kan et spill bli vist med flere og høyere oppløsning teksturer . Mens video minnehastighet ofte utgjør en mer vanlig hindring for å kjøre spill glatt på høyere innstillinger , er en stor pool av minne alltid en fordel.
Virtual Frame buffere
Virtual ramme- buffere brukes for å emulere funksjonen til en tradisjonell frame buffer, tilgang virtuelt minne i stedet for fysisk videohukommelse . De brukes ofte når det er spesielle kompatibilitetsproblemer mellom en ramme buffer og programvaren som skal vises. Linux utviklet sin egen virtuelle frame buffer design for å skape en garantert minne kartet gjennom hvilke programmer kan lettere få tilgang rammen buffer .