En skjerm bruker piksler til å lage et bilde ved å ordne dem i et bestemt mønster. Hver piksel er en liten fargeprik, og kombinasjonen av alle pikslene skaper bildet du ser på skjermen.
Antall piksler i en skjerm bestemmes av oppløsningen. Jo høyere oppløsning, jo flere piksler har skjermen og jo skarpere blir bildet. For eksempel har en skjerm med en oppløsning på 1920x1080 1920 piksler horisontalt og 1080 piksler vertikalt, til sammen 2.073.600 piksler.
Hver piksel består av tre underpiksler:rød, grønn og blå. Ved å kombinere disse tre fargene på forskjellige måter, kan skjermen lage hvilken som helst farge du kan se. Lysstyrken til hver piksel er også kontrollert, noe som gjør at skjermen kan lage bilder med forskjellige fargenyanser.
Monitoren bruker en prosess kalt rasterskanning for å lage et bilde. Rasterskanning starter i øverste venstre hjørne av skjermen og beveger seg på tvers, én piksel om gangen, til den når nederste høyre hjørne. Mens monitoren skanner over skjermen, slår den på de riktige pikslene for å lage bildet.
Oppdateringsfrekvensen til en skjerm er antall ganger per sekund hele skjermen skannes. Jo høyere oppdateringsfrekvens, jo jevnere blir bildet. For eksempel skanner en skjerm med en oppdateringsfrekvens på 60 Hz skjermen 60 ganger per sekund.
Pikselstigningen til en skjerm er avstanden mellom to tilstøtende piksler. Jo mindre pikselstigning, jo skarpere blir bildet. For eksempel har en skjerm med en pikselpitch på 0,25 mm en mindre pikselpitch enn en skjerm med en pikselpitch på 0,30 mm.
Sideforholdet til en skjerm er forholdet mellom bredden og høyden. Det vanligste sideforholdet for skjermer er 16:9. Dette betyr at bredden på skjermen er 16 enheter for hver 9 høydeenheter.