Monitoren "behandler ikke" data "fra CPU -en direkte. Den mottar
gjengitte bilder generert av GPU, som igjen bruker data behandlet av CPU. Her er en oversikt over strømmen:
1. CPU -prosessering: CPU utfører beregninger og behandler data. Det kan være alt fra å kjøre applikasjoner til å manipulere bilder og videoer.
2. GPU -behandling: GPU mottar instruksjoner fra CPU og overtar de beregningsmessige tunge oppgavene, for eksempel gjengivelse av grafikk, videobehandling og komplekse beregninger.
3. Bildegenerering: GPU genererer en ramme av bildet som skjermen må vise. Denne rammen er en samling piksler, hver med fargeinformasjon.
4. Signaloverføring: GPU sender den genererte rammen til skjermen gjennom et digitalt signal (som HDMI eller DisplayPort) eller et analogt signal (som VGA).
5. Display: Monitoren mottar signalet, tolker det og lyser opp pikslene på skjermen for å vise det gjengitte bildet.
I hovedsak er skjermen ganske enkelt en visningsenhet som mottar og tolker den endelige utgangen fra GPU. Det er ikke aktivt involvert i databehandling eller beregninger.
Her er en analogi:
Se for deg at CPUen som kokk tilbereder et måltid, GPU som en dyktig kokk som tar rå ingrediensene og tilbereder retten, og skjermen som en plate som mottar den ferdige retten for presentasjon. Monitoren påvirker ikke kokeprosessen; Det viser bare sluttproduktet.
Viktig merknad: Mens skjermen først og fremst mottar data fra GPU, har noen skjermer innebygde funksjoner som direkte samhandler med CPU for oppgaver som å justere skjermens lysstyrke, fargekalibrering eller administrere oppdateringsfrekvensen. Imidlertid er disse funksjonene begrenset i omfang og påvirker ikke direkte visningen av behandlede data fra CPU selv.