La oss bryte ned hvordan farge og monokrome skjermer viser farger:
Fargeskjermer
* RGB -systemet: Fargemonitorer bruker additive fargesystem, spesielt RGB (rødt, grønt, blått) system. Hver piksel på skjermen består av tre underpiksler, en for hver primærfarge.
* Sub-Pixel lysstyrke: Ved å variere lysstyrken til hver underpiksler, kan skjermen skape et stort utvalg av farger.
* Kombinasjon av farger:
* Rød + grønn =gul
* Rød + blå =magenta
* Grønn + blå =cyan
* Rød + grønn + blå =hvit
* Fargedybde: Antall biter som brukes til å representere hver underpiksel bestemmer antall farger som skjermen kan vise. En høyere bitdybde betyr flere farger.
monokrome skjermer
* Begrenset fargeområde: Monokrome skjermer kan bare vise nyanser av en enkelt farge, typisk svart og hvitt eller gråtoner.
* enkeltfargede underpiksler: I motsetning til fargemonitorer, bruker monokrome skjermer en enkelt underpiksel per piksel.
* Varierende lysstyrke: Monokrome skjermer oppnår nyanser ved å variere lysstyrken til den enkle underpikselen.
Eksempel:
* Color Monitor: Et rødt eple på en fargemonitor virker rødt fordi de røde underpiksler er slått på i full lysstyrke, mens de grønne og blå underpiksler er slått av.
* monokrom monitor: På en svart og hvit skjerm vil eplet vises som en grå nyanse avhengig av lysstyrken til underpikslene.
Nøkkelforskjeller
* Fargeområde: Fargemonitorer kan vise millioner av farger, mens monokrome skjermer er begrenset til nyanser av en enkelt farge.
* Sub-Pixel Composition: Fargeskjermer bruker tre underpiksler per piksel (RGB), mens monokrome skjermer bruker en enkelt underpiksel.
* Image Realism: Fargeskjermer gir en mer realistisk og levende representasjon av bilder.
Sammendrag:
Fargeskjermer bruker RGB-systemet og tre underpiksler per piksel for å skape et bredt spekter av farger. Monokrome skjermer bruker en enkelt underpiksel og varierende lysstyrke for å vise nyanser av en enkelt farge, typisk svart og hvitt eller gråtoner.