Den digitale tidsalder har brakt mye ny terminologi sammen med den, og noe av det har ikke engang en klar eller konsistent mening. Dette er ofte tilfelle med termer som har ordet " media" i dem. Hvis du ønsker å lære mer om hva " ikke-interaktive multimedia " betyr, er det beste alternativet for å undersøke det ett skritt av gangen . Multimedia
Begrepet "multimedia " refererer til innhold som utnytter mer enn ett medium . For eksempel inneholder en film både lyd og video , to forskjellige medier , noe som gjør det til et multimedia innhold skjema . I kontrast , ikke en sang på radioen , som består av kun lyd , kvalifiserer ikke. I praktisk bruk, men folk sjelden gjør dette teknisk utmerkelse. I stedet vises begrepet vanligvis i elektronikkindustrien å beskrive hardware evnene til enheter som bærbare datamaskiner , tabletter og TV-spill . Folk tror på det som en catch- all ord for å beskrive muligheten for en enkelt maskin , som en datamaskin , til å utføre mange forskjellige medier funksjoner, for eksempel vise bilder , spille sanger , opptak , og viser filmer . Forlengelsen av dette, folk noen ganger refererer til alle digitale innhold skjemaer som "multimedia " hvorvidt de innebærer mer enn ett medium .
Media Forskjeller
På 1990-tallet og tidlig 2000-tallet, som personlig databehandling og Internett ble utbredt , " interaktivitet " dukket opp som en av de viktigste funksjonelle forskjeller mellom de "nye medier" som var bare nye , og "tradisjonelle medier" som hadde vært rundt en stund , for eksempel TV show , avisartikler , sanger på kassetter, og tavla reklame. Med tradisjonelle medier kommunikasjon har en tendens til å være én vei, noe som betyr at du har liten eller ingen kontroll over innholdet . For eksempel , utover å lese en avis har du ingen mulighet til å samhandle med det, kanskje bortsett fra å fylle ut kryssord , klippet kuponger , og sirkel rubrikkannonser. For det meste, er innholdet fast og du må fordøye det passivt .
Interactive Media
p Med nye medier , men mange aspekter av kommunikasjon bli interaktiv, noe som betyr at du har muligheten til å forme hvordan du opplever innhold , og selv påvirke hva selve innholdet faktisk innebærer. Dataspill er et klassisk eksempel på interaktivitet i nye medier , fordi du må kontinuerlig gi innspill for å spille spillet . Brukeren kontroll over opplevelsen - interaktivitet - er det felles tema . Hvis du går på nettet for å handle på en nettbutikk, kan du bruke musen og tastaturet til å oppsøke de produktene du ønsker , og selv fullføre en transaksjon for å kjøpe dem . Når du besøker en nettside nyheter og skrive en kommentar til en historie, og komme inn i en diskusjon med andre brukere , ender du opp med å skape en opplevelse alle dine egne , utenfor selve historien . Hvis du har en konto på et sosialt nettverk , består din opplevelse av mange interaktive aktiviteter som å skrive kommentarer , laste opp bilder og dele lenker.
Ikke-interaktive Multimedia
Ikke-interaktive multimedia består av multimedia som ikke gir en interaktiv opplevelse . Disse inkluderer innholdet på dine elektroniske enheter som du ikke ville endre , for eksempel sanger , filmer og fotografier, samt elektronisk innhold som du ikke ville endre , for eksempel nyhetsartikler , online videoer og bannerannonser.