? Når du setter et videospill CD i datamaskinen , bruker den en rekke ulike prosesser for å trekke ut informasjon fra platen . Men for å fullt ut forstå hvordan datamaskinens CD- stasjonen leser informasjonen på en CD, må du først forstå komponentene i en datamaskin kjøring , og egenskapene til selve platen . Disc
CD er laget av et svært tynt lag av klar polykarbonat plast. Platen er imponert med tusenvis av mikroskopiske groper (kalt "humper" ) som er arrangert i en spiral ring rundt platen , som ligner sporene på en grammofonplate . Størrelsen og hyppigheten av støt er det som bærer platen informasjon i en binær kode , hvor hver bump er kodet som 0 og glatte deler av platen som en .
Drive Motor
datamaskinens stasjon motor spinner platen . Spinning platen gjør at laseren å lese informasjonen langs platens spiral uten å spore i flere retninger .
Tracking Mechanism
sporingsmekanismen styrer stilling av laseren. Den beveger seg sakte laseren bort fra midten av platen slik at den kan holde på linje med platens spiral mens den spinner .
Laser
Maskinen bruker en laser å trekke ut informasjon fra platen . Den lille laser , som er plassert på undersiden av platen , skinner utenfor støt på CD . Målet er å reflektere laseren av humper , og la pickup forsamlingen til å tolke den binære informasjonen kodet på platen.
Laser Pickup Assembly
refleksjon av laseren endres når den treffer en hump på platen. Dette er hvordan informasjon overføres fra platen . Laseren pickup forsamlingen overvåker refleksjon av laser av platen , og identifiserer informasjon båret av humper. Den sender det signalet i biter , som datamaskinen kan bruke til å danne byte med informasjon.
Application Program Interface
Videospill plater krever mer informasjon enn det som kan bli satt på en vanlig CD . For å løse dette problemet datamaskinen bruker en prosess kalt Application Program Interface , eller API , for å hente ut informasjon som ikke er skrevet direkte på platen. Datamaskinens API inneholder informasjon som er felles for videospill og andre programmer . Videospill bruker et system av " standardiserte forespørsler" å trekke forhåndsdefinert informasjon fra API, i stedet for å måtte lagre all informasjon direkte på platen.