Her er en oversikt over enheter som gir kommandoer til en datamaskin, med fokus på de forskjellige måtene de samhandler på:
Inngangsenheter:
* tastatur: Den vanligste måten å direkte legge inn tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til å velge elementer på skjermen, klikke på knapper og navigere med en peker.
* berøringsskjerm: Lar direkte samhandling med datamaskinens skjerm ved å tappe, sveipe og klype.
* Stylus: En pennlignende enhet for presis tegning og skriving på berøringsskjermer.
* gamepad: En spesialisert kontroller for å spille videospill.
* joystick: I likhet med en gamepad, men ofte med færre knapper og mer fokus på analog bevegelse.
* mikrofon: Brukes til å legge inn lydkommandoer, diktat og lydopptak.
* webkamera: Fanger bilder og video til forskjellige formål, inkludert videosamtaler og ansiktsgjenkjenning.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter til digitale filer.
* strekkodeleser: Skanner strekkoder for å legge inn data og hente informasjon.
* RFID -leser: Les informasjon fra RFID -tagger, ofte brukt i lagerstyring og sikkerhet.
Andre inngangsmekanismer:
* stemmeassistenter (f.eks. Siri, Alexa, Google Assistant): Bruk stemmekommandoer for å kontrollere forskjellige funksjoner på enhetene dine.
* fjernkontroller: Brukes til å kontrollere mediespillere, TV -er og andre enheter.
* Bevegelsessensorer: Oppdag bevegelse og kan utløse handlinger i et datasystem.
* Biometriske sensorer: Bruk fingeravtrykk, iris eller ansiktsgjenkjenning for å autentisere brukere og gi tilgang.
Viktige merknader:
* programvareinteraksjon: Mens disse enhetene er fysiske, er de avhengige av programvaredrivere og interaksjon mellom operativsystemet for å tolke kommandoer og sende dem til datamaskinen.
* Kommandotolkning: Måten kommandoer tolkes og utføres avhenger av programvaren som for øyeblikket kjører. For eksempel kan en tastaturpress utløse en annen handling i en tekstbehandler enn den ville gjort i en nettleser.
Gi meg beskjed hvis du vil ha flere detaljer om noen spesifikk inngangsenhet eller inngangsmekanisme.