Periferiutstyr koblet til et datasystem kan bredt kategoriseres i to grupper:
1. Inngangsenheter: Disse enhetene lar brukere gi data og instruksjoner til datamaskinen. Noen vanlige eksempler inkluderer:
* tastatur: Brukes til å skrive tekst, tall og spesialtegn.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren, klikke og velge elementer på skjermen.
* Touchpad: I likhet med en mus, men integrert i bærbare datamaskiner.
* skanner: Brukes til å digitalisere bilder og dokumenter.
* webkamera: Brukes til videokonferanser, fanger bilder og sikkerhetsformål.
* mikrofon: Brukes til lydinngang, for eksempel innspilling av stemme eller lydeffekter.
* joystick: Brukes til spill og kontrollerende virtuelle miljøer.
* gamepad: En mer avansert joystick med flere knapper og kontroller.
* berøringsskjerm: Et skjerm som kan svare på fingerberøringer, brukt på smarttelefoner, nettbrett og noen bærbare datamaskiner.
* Digital penn: Pleide å skrive og tegne på berøringsskjermer eller digitale pads.
2. Utgangsenheter: Disse enhetene presenterer resultatene av datamaskinbehandling for brukeren. Noen eksempler inkluderer:
* Monitor: Viser bilder, tekst og videoer.
* skriver: Produserer papirkopier av dokumenter og bilder.
* høyttalere: Utgangslyd fra datamaskinen.
* Hodetelefoner: Gi privat lydutgang.
* projektor: Projiserer bilder på en stor skjerm.
* plotter: En spesialisert skriver som brukes til å lage grafikk av høy kvalitet.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktile sensasjoner, ofte brukt i spill og virtual reality.
Andre periferiutstyr:
* Lagringsenheter: Brukes til å lagre data, for eksempel harddisker, solid-state-stasjoner, USB-flash-stasjoner og eksterne harddisker.
* Nettverksenheter: La datamaskiner kommunisere med hverandre, for eksempel rutere, brytere og modemer.
* Input/Output -enheter: Noen enheter fungerer som både inngang og utgang, for eksempel en berøringsskjerm som også kan motta inngang gjennom berøring.
De spesifikke periferiutstyr som brukes med et datasystem avhenger av brukerens behov og applikasjoner. For eksempel vil en grafisk designer kreve en høykvalitets skjerm, en digital penn og et grafisk nettbrett, mens en spiller kan trenge en spillmus, en gamepad og et high-end grafikkort.