En datamuskule er et sfærisk objekt som brukes til å kontrollere bevegelsen av markøren på en dataskjerm. Den er vanligvis laget av gummi, plast eller skum, og er omtrent 1,5 tommer i diameter. Museballen er plassert inne i musekassen, og den roterer på to akser når brukeren beveger musen. Disse rotasjonene oppdages av optiske sensorer, som konverterer dem til elektriske signaler som sendes til datamaskinen.
For å lage en datamaskinmusball trenger du følgende materialer:
* En ball av gummi, plast eller skum
* En drill
* En sag
* En fil
* Optiske sensorer
* Et kretskort
* En USB-kabel
Instruksjoner:
1. Bor et hull gjennom midten av musekulen.
2. Skjær museballen i to ved hjelp av sagen.
3. Fil kantene på museballhalvdelene til de er glatte.
4. Fest de optiske sensorene på innsiden av museballhalvdelene.
5. Koble de optiske sensorene til kretskortet.
6. Koble kretskortet til USB-kabelen.
7. Test museballen ved å koble den til en datamaskin.
Museballen skal nå være funksjonell, og du kan bruke den til å kontrollere bevegelsen av markøren på dataskjermen.