? Du kan av og til støter på begrepene " Pixel Shader 2.0 " og " Shader Model 2.0" når du skal kjøpe dataspill . Shader Model er en del av Microsofts DirectX programmeringsgrensesnitt , et skjermkort som støtter DirectX 9.0 støtter Shader Model 2.0. ATI Radeon 9250 støtter DirectX 8.1 og Shader Model 1.4. Den støtter ikke Shader Model 2.0. Bakgrunn
Pikselskygger er programvare som prosessoren på datamaskinens skjermkort bruker for å sette attributtene av piksler i en 3- D bilde inkludert deres basisfarger , avstand fra betrakteren og grad av gjennomsiktighet . Pixel shaders gjør det mulig å lage realistiske fremstillinger av gjenstander som pels og vann og til å representere hvordan lyset påvirker gjenstander samtidig opprettholde akseptabel ytelse i spill .
ATI Radeon 9250 Spesifikasjoner
Radeon 9250 er basert på R200 graphics processing unit . Den har en GPU klokkehastighet på 240 MHz og et minne klokke hastighet på 200MHz og kan ha enten 128 MB eller 256 MB minne, avhengig av produsenten implementering av ATIs spesifikasjoner . Radeon 9250 er et budsjett skjermkort , på tidspunktet for utgivelsen , det tilbys betydelig lavere ytelse i spill enn andre moderne skjermkort. I en 2004 test , innspilt datamaskin nettstedet PC Stats en score på 5325 med Radeon 9250 i 3DMark 2001 benchmark test. Radeon 9800XT oppnådde en score på 19073 .
Spill som krever Shader Model 2.0
Systemkravene for mange spill ikke eksplisitt nevner minstekravet Shader Model. Du kan bekrefte at et spill krever Shader Model 2.0 ved å sjekke hvilken versjon av DirectX det krever , som et spill som krever DirectX 9.0 krever Shader Model 2.0. Noen av spillene som krever Shader Model 2.0 inkluderer "Left 4 Dead ", " Max Payne 2 » og « Fable : . The Lost Chapters "
Løsning
i noen tilfeller kan du tvinge et spill som krever Shader Model 2.0 til å kjøre på en datamaskin med et Radeon 9250 skjermkort med en software rendering motoren som SwiftShader . SwiftShader bruker datamaskinens prosessor å etterligne et skjermkort kompatible med DirectX 9.0. Selv om en software rendering motoren kan tillate deg å spille et spill som ellers ikke ville kjøre , vil det ikke gi samme ytelse som en ekte DirectX 9.0 skjermkort. Spillet kan kjøre sakte .