Klokkehastighet: Målt i gigahertz (GHz), refererer klokkehastigheten til antall sykluser per sekund en CPU kan behandle. Jo høyere klokkehastighet, jo raskere kan CPU behandle instruksjoner.
Antall kjerner: CPUer kan ha flere kjerner, som hver kan behandle instruksjoner uavhengig. Jo flere kjerner en CPU har, jo flere oppgaver kan den håndtere samtidig.
Bufferminne: Bufferminne er en liten mengde høyhastighetsminne som lagrer data og instruksjoner som ofte brukes. Jo større hurtigbufferminne, desto mindre trenger CPU-en å få tilgang til tregere hovedminne, noe som kan forbedre ytelsen.
RAM (minne): Random Access Memory (RAM) lagrer koden og dataene som behandles av CPU. Jo mer RAM en datamaskin har, jo flere programmer kan den kjøre samtidig og jo raskere kan den bytte mellom dem.
Busshastighet: Busshastigheten bestemmer hvor raskt data kan overføres mellom CPU og andre komponenter i datamaskinen. Jo høyere busshastighet, jo raskere dataoverføring.
Harddiskhastighet: Harddisken er der programmer og data lagres når de ikke blir behandlet av CPU. Jo raskere harddisken er, jo raskere kan datamaskinen få tilgang til data.
Solid-state-stasjoner (SSD-er): SSD-er er en type lagringsenhet som bruker flashminne i stedet for en roterende disk. SSD-er er mye raskere enn tradisjonelle harddisker, noe som kan forbedre den generelle ytelsen til en datamaskin.