Det er ikke en enkelt teknologi som direkte kobler stasjonære applikasjoner til nettet. I stedet er det en kombinasjon av teknologier og teknikker som muliggjør denne forbindelsen. Her er et sammenbrudd:
1. Kommunikasjonsprotokoller:
* http (hypertekstoverføringsprotokoll): Ryggraden på nettet. Desktop -applikasjoner kan bruke HTTP til å sende forespørsler til webservere og motta svar (data, filer osv.).
* WebSockets: Tillater sanntids toveis kommunikasjon mellom en klient (desktop-app) og server. Dette er avgjørende for liveoppdateringer og interaktive funksjoner.
2. API -integrasjon:
* REST APIer (Representasjonsstatusoverføring): En vanlig standard for å avsløre data og funksjonaliteter fra webtjenester. Desktop-apper kan bruke REST API-er for å samhandle med nettbaserte datakilder.
* Web API -er (programmeringsgrensesnitt for webapplikasjoner): Tilby spesifikke funksjoner relatert til nettleserfunksjoner som geolokalisering, lagring, etc. Disse APIene kan brukes av stasjonære apper som kjører i en nettleser.
* Andre API -standarder: Spesifikke API -standarder som OAuth (for autentisering) eller GraphQL (for datavørsmål) kan brukes.
3. Rammer og biblioteker:
* elektron: Et rammeverk som lar utviklere bygge stasjonære apper ved hjelp av webteknologier (HTML, CSS, JavaScript). Dette gir mulighet for en enhetlig kodebase for både web- og stasjonære versjoner av en applikasjon.
* nw.js: I likhet med Electron muliggjør det å lage stasjonære apper ved hjelp av webteknologier.
* Nettleserkomponenter: Desktop -applikasjoner kan legge inn nettleserkomponenter (som Chromium eller WebKit) for å vise nettinnhold i grensesnittene.
* Biblioteker for kommunikasjon: Spesifikke biblioteker (som Axios for å lage HTTP -forespørsler) kan brukes i stasjonære apper for å håndtere kommunikasjon med webservere.
4. Skytjenester:
* Cloud Storage: Tjenester som Google Drive, Dropbox eller AWS S3 lar stasjonære apper lagre data på nettet og få tilgang til dem hvor som helst.
* Cloud Databases: Nettbaserte databaser (som MongoDB eller Firebase) kan brukes til å lagre og administrere data for stasjonære applikasjoner.
5. Nettbaserte komponenter:
* Webvisninger: Desktop -applikasjoner kan legge inn nettvisninger (små nettleservinduer) i grensesnittet for å vise spesifikt nettinnhold eller funksjonalitet.
* Nettkomponenter: Gjenbrukbare nettkomponenter (som tilpassede HTML -elementer) kan brukes til å lage interaktive elementer innen stasjonære applikasjoner.
eksempler:
* slakk: Desktop -appen bruker elektron- og webteknologier for å kommunisere med Slacks servere og vise meldingsgrensesnittet.
* Google Drive: Desktop -appen bruker en kombinasjon av API -er, nettleserkomponenter og skytjenester for å synkronisere filer med Google Drive's Online Storage.
* Spotify: Desktop-appen bruker Electron og WebSockets for å gi en sømløs lytteopplevelse og sanntidsoppdateringer.
Til syvende og sist avhenger teknologiene som brukes til å koble stasjonære applikasjoner til nettet av de spesifikke behovene og funksjonene i applikasjonen. Målet er å skape en sømløs opplevelse for brukeren mens du utnytter kraften til webteknologier og skytjenester.