Det er lett for barna å forstå det grunnleggende om datamaskiner. Det er fem primære PC- komponenter og deres relaterte jobber som barna vil gripe raskt og de vil være glade og trygg om å fortsette sin datamaskin utdanning når de forstår datamaskinens grunnleggende indre arbeid. Central Processing Unit ( CPU )
Den sentrale processing unit, forkortet CPU , blir ofte referert til som "hjernen " i en datamaskin . CPU er ansvarlig for å utføre instruksjoner i programmet som kjører . En CPU er et elektronisk kretskort inne i datamaskinen tårnet som gjør beregninger og beslutninger basert på input det er gitt. Akkurat som en menneskelig hjerne , tar det i store mengder informasjon , evaluerer det basert på verdi og gir ut et svar. Uten en CPU ingen computing kunne gjøres.
Random- Access Memory ( RAM )
random- access memory , forkortet RAM , er en datamaskin kretskort som gir CPU umiddelbar tilgang til oppdatert informasjon. RAM kan sees på som CPU skrivebord. Informasjon om løpende oppgaver er lastet inn i RAM slik at den kan åpnes i hvilken som helst rekkefølge . Dette er forskjellig fra andre former for hukommelse som lagrer informasjon slik at den kun kan benyttes i sekvens. Datamaskiner kan inneholde flere chips RAM inne i tårnet for å gi CPU mer plass til å håndtere flere oppgaver.
Monitor
dataskjerm er skjermen på hvilken datamaskin aktiviteter er visuelt vises. Å ha en skjerm mye som en tv , gir skjermen en datamaskin brukeren tilbakemelding om prosesser og programmer som kjører. Skjermen er vanligvis betraktet som en utgang enheten fordi den viser resultatene av CPU og RAM databehandling. Et unntak fra denne regelen er touch skjerm som tillater brukere å legge inn informasjon ved å sveipe på skjermen med en finger.
Keyboard
tastaturet er en inndataenhet brukes til å manuelt skrive instruksjoner for CPU. Tastaturer er en serie av nøkler fashioned løst etter utformingen av en skrivemaskin . Datamaskinens tastatur brukes til å skrive samt grunnleggende datastyring . Utover det nummer og bokstav -tastene er en serie med programmerbar funksjonstast eller F-tastene . Disse knappene kan forhåndslastet med en rekke instruksjoner for CPU.
Mouse
datamus , som tastatur, er en enhet som brukes for å legge inn informasjon i CPU. Når musen beveges av brukerens hånd , sendes en melding til CPU å flytte en pil symbol på skjermens skjermen kalles en markør . Markøren er en velger som brukes til å dirigere handlinger og gjøre valg på skjermen. Musen har minst én knapp for å velge noe som markøren peker ut og en annen knapp som viser en liste over andre alternativer når du trykker.