Tastatur er den vanligste inndataenheten. De lar brukere skrive tekst, skrive inn kommandoer og navigere i brukergrensesnittet.
Mus er en annen vanlig inndataenhet. De lar brukere peke og klikke på objekter på skjermen, samt bla gjennom dokumenter og nettsider.
Berøringsskjermer blir stadig mer populære inndataenheter. De lar brukere samhandle med en datamaskin ved å berøre skjermen med fingrene.
Spillkontrollere er inndataenheter som er spesielt utviklet for å spille videospill. De inkluderer vanligvis knapper, joysticker og utløsere som lar brukere kontrollere handlingen i spillet.
Joysticks er inndataenheter som brukes til å kontrollere bevegelsen til et objekt på skjermen. De brukes ofte sammen med andre inndataenheter, for eksempel tastaturer eller mus.
Styluser er inndataenheter som brukes til å tegne eller skrive på en berøringsskjerm. De brukes ofte med nettbrett og smarttelefoner.
Mikrofoner er inngangsenheter som lar brukere ta opp lyd. De brukes ofte til talechat, diktering og opptak av musikk.
Webkameraer er inndataenheter som lar brukere ta opp video. De brukes ofte til videokonferanser, live streaming og sikkerhetsovervåking.
Strekkodeskannere er inndataenheter som brukes til å lese strekkoder. De brukes ofte i butikker og varehus for å spore inventar.
Magnetstripelesere er inndataenheter som brukes til å lese magnetstriper på kort, for eksempel kredittkort og debetkort. De brukes ofte i butikker og minibanker.
Smartkortlesere er inndataenheter som brukes til å lese smartkort. Smartkort er plastkort som inneholder en mikrobrikke som lagrer data. De brukes ofte til identifikasjon, autentisering og betaling.