Her er åtte eksempler på manuelle inndataenheter som vanligvis brukes med datamaskiner:
1. Tastatur :En enhet i skrivemaskinstil som brukes til tekstinntasting, inkludert bokstaver, tall og symboler.
2. Mus :En pekeenhet som lar brukere flytte markøren på skjermen og samhandle med grafiske brukergrensesnitt (GUIer).
3. Berøringsskjerm :En skjerm som kan oppdage berøringsinndata, slik at brukere kan navigere gjennom programvareapplikasjoner ved å berøre skjermen.
4. Joystick :En spakkontrollert inngangsenhet som vanligvis brukes i spill og flysimulatorer.
5. Spillekontroll :En håndholdt kontroller som brukes til å spille videospill, bestående av retningsknapper eller analoge spaker, sammen med handlingsknapper.
6. Tegnenettbrett :En spesialisert inndataenhet som lar brukere tegne eller lage digitale kunstverk ved hjelp av en pekepenn.
7. Skanner :En enhet som tar bilder eller tekst fra dokumenter og konverterer dem til digitalt format.
8. Strekkodeleser :En elektronisk enhet som leser strekkodeetiketter og konverterer dem til digital informasjon, ofte brukt i lagerstyring og detaljhandel.