Sockets tillater kommunikasjon mellom applikasjoner over internett. Disse programmene kan være forskjellige programmer som kjører på samme datamaskin eller forskjellige datamaskiner på forskjellige nettverk. Stikkontakter er som dører og vinduer i et hus – de lar data utveksles mellom ulike deler av huset, eller mellom huset og omverdenen.
_Her er et forenklet eksempel på hvordan stikkontakter fungerer:_
- Program A oppretter en socket. Dette er som å åpne en dør i huset. Stikkontakten identifiseres med en unik adresse, som en gateadresse.
- Program B kobles til stikkontakten. Dette er som om noen banker på døren. Program B trenger å vite adressen til stikkontakten det ønsker å koble til, akkurat som en person trenger å vite adressen til huset de vil besøke.
- Når de er koblet til, kan de to programmene kommunisere. De kan sende meldinger frem og tilbake, som folk som snakker gjennom en åpen dør.
Sockets kan bruke forskjellige _kommunikasjonsprotokoller_ for å kontrollere hvordan data sendes og mottas. Noen vanlige protokoller inkluderer:
- TCP (Transmission Control Protocol) : TCP er en pålitelig protokoll, som betyr at den sikrer at data sendes og mottas korrekt, og at data ikke blir ødelagt eller tapt.
- UDP (User Datagram Protocol) : UDP er en mindre pålitelig protokoll, men den er raskere enn TCP. UDP garanterer ikke at data er korrekt overført eller mottatt, men det brukes ofte til applikasjoner hvor hastighet er viktigere enn pålitelighet, for eksempel online spill eller streaming av video.
Sockets er en vesentlig del av internett, og de brukes av nesten alle applikasjoner som kommuniserer over nettverket.