Inn- og utenheter er maskinvarekomponentene som lar brukere samhandle med og kommunisere med en datamaskin.
Inndataenheter:
1. Tastatur:Lar brukere skrive inn tekst, tall og symboler ved å trykke på tastene.
2. Mus:En pekeenhet som lar brukere navigere i det grafiske brukergrensesnittet (GUI) ved å flytte markøren på skjermen.
3. Mikrofon:Tar opp lyd, som tale eller musikk, slik at brukere kan ta opp lyd eller kommunisere gjennom taleanrop.
4. Skanner:Konverterer fysiske dokumenter, for eksempel papirark, til digitale bilder som kan behandles av datamaskinen.
5. Webkamera:Tar opp video og kan brukes til videokonferanser, opptak av videoer eller direktestrømming.
6. Joystick:En håndholdt enhet med en bevegelig pinne eller spak som lar brukere kontrollere bevegelser i spill eller andre programvareapplikasjoner.
7. RFID-leser:Oppdager og leser RFID-koder (Radio Frequency Identification) festet til objekter for identifikasjon og sporingsformål.
Utgangsenheter:
1. Skjerm:Viser visuell informasjon, som tekst, bilder og videoer, generert av datamaskinen.
2. Skriver:Produserer fysiske kopier av dokumenter og bilder ved å overføre blekk eller toner til papir.
3. Høyttaler:Sender ut lyd, som musikk, lydeffekter og systemvarsler, slik at brukere kan høre lydinnhold.
4. Projektor:Projiserer visuelt innhold, som presentasjoner og videoer, på en større skjerm eller overflate.
5. Plotter:En spesialisert skriver som produserer høypresisjons tekniske tegninger, arkitektoniske planer og tekniske diagrammer.
Inn- og utdataenheter fungerer som kommunikasjonskanaler mellom brukere og datamaskiner. Inndataenheter konverterer menneskelige handlinger eller analoge signaler til digitale data som behandles av datamaskinen, mens utdataenheter transformerer digital informasjon til menneskelesbare formater, for eksempel tekst på en skjerm eller trykt på papir, slik at brukere kan samhandle effektivt med datamaskinen og få tilgang til dens ressurser.