En lyspenn er en inndataenhet som lar en bruker samhandle med en dataskjerm ved å peke på og velge elementer. Det fungerer ved å oppdage lys som sendes ut av skjermen og oversette det til posisjonsdata.
Her er en forenklet forklaring på hvordan en lyspenn fungerer:
1. Lysemitterende diode (LED) :Lyspennen består av en LED som sender ut en smal lysstråle. Når brukeren trykker lyspennen mot skjermen, lyser LED-en opp et lite område av skjermen.
2. Fotodetektor :Inne i lyspennen er det en fotodetektor (vanligvis en fototransistor eller fotodiode) som registrerer lyset som sendes ut av LED. Når lyset fra LED-en treffer fotodetektoren, genererer det et elektrisk signal.
3. Posisjonsgjenkjenning :Posisjonen til lyspennen på skjermen bestemmes ved å detektere stedet der LED-lyset sendes ut. Dette kan oppnås ved hjelp av ulike teknikker:
- Skjermmatrise :I eldre lyspennsystemer var skjermen dekket med et rutenett av horisontale og vertikale linjer som dannet en matrise. Ved å registrere hvilke linjer som ble opplyst av lyspennen, kunne X- og Y-koordinatene til lyspennen bestemmes.
- Lyspennkamera :I mer moderne lyspennsystemer brukes et bittelite kamera for å oppdage lyspennens posisjon på skjermen. Kameraet tar høyhastighetsbilder og analyserer posisjonen til lysets refleksjon, noe som muliggjør mer presis og nøyaktig posisjonssporing.
4. Signalbehandling :Det elektriske signalet som genereres av fotodetektoren behandles for å trekke ut posisjonsinformasjonen til lyspennen. Disse behandlede dataene sendes deretter til datamaskinen, som tolker dem og genererer riktig respons eller handling.
Ved å bruke disse prinsippene gjør en lyspenn brukeren i stand til å samhandle med dataskjermen intuitivt ved å peke og velge elementer på skjermen. Lyspenner har imidlertid i stor grad blitt erstattet av mer allsidige og brukervennlige inndataenheter som mus og berøringsskjermer i moderne databehandling.