Inndataenheter brukes til å gi data og instruksjoner til et datasystem. Noen av de vanligste inndataenhetene inkluderer:
- Tastatur: Et tastatur er en enhet som lar en bruker legge inn data ved å trykke på taster som representerer bokstaver, tall og symboler.
- Mus: En mus er en pekeenhet som lar en bruker navigere i en datamaskins grafiske brukergrensesnitt (GUI) ved å flytte en markør på skjermen.
- Berøringsskjerm: En berøringsskjerm er en skjerm som kan oppdage berøring av en finger eller en pekepenn. Berøringsskjermer brukes ofte på smarttelefoner, nettbrett og andre bærbare enheter.
- Mikrofon: En mikrofon er en enhet som konverterer lydbølger til elektriske signaler. Mikrofoner brukes til å ta opp lyd, stemmegjenkjenning og andre applikasjoner.
- Webkamera: Et webkamera er et kamera som er koblet til en datamaskin og kan brukes til å ta opp video og bilder. Webkameraer brukes ofte til videokonferanser, streaming og andre applikasjoner.
- Skanner: En skanner er en enhet som konverterer fysiske dokumenter, for eksempel papir, til digitale bilder. Skannere brukes ofte til dokumenthåndtering, arkivering og andre applikasjoner.
- Joystick: En joystick er en enhet som lar en bruker kontrollere et dataspill eller en annen applikasjon ved å flytte en spak eller en pinne. Joysticks brukes ofte til spill, flysimulering og andre applikasjoner.
- Digital penn: En digital penn er en pennlignende enhet som kan brukes til å skrive eller tegne på en dataskjerm. Digitale penner brukes ofte til å ta notater, skissere og andre applikasjoner.
- Biometriske enheter: Biometriske enheter bruker unike fysiske eller atferdsmessige egenskaper, som fingeravtrykk, netthinnemønstre eller stemmegjenkjenning, for å identifisere individer. Biometriske enheter brukes ofte til sikkerhetsformål, for eksempel tilgangskontroll og autentisering.