Inngangsenheter
* tastatur: Lar brukere legge inn tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til å peke, klikke og dra på skjermen. * berøringsskjerm: Lar brukere samhandle med enheten direkte ved hjelp av fingrene eller en pekepenn.
* skanner: Fanger bilder eller dokumenter og konverterer dem til digitale filer.
* mikrofon: Registrerer lydinngang, brukt til stemmekommandoer, videosamtaler og lydopptak.
* webkamera: Fanger videobilder, brukt til videosamtaler, live streaming og sikkerhetsformål.
* gamepad: En spesialisert inputenhet som brukes til å kontrollere videospill.
* joystick: En spak som brukes til å kontrollere bevegelsen av et virtuelt objekt i videospill eller simuleringer.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes til å skrive eller tegne på berøringsskjerm.
* Digital penn: Ligner på en pekepenn, men kan også fange trykkfølsomhet og annen informasjon. * strekkodeskanner: Leser strekkoder og konverterer dem til digitale data.
* RFID -leser: Leser RFID -koder og trekker ut informasjon som er lagret på dem.
* biometrisk skanner: Skanner fingeravtrykk, ansiktsfunksjoner eller andre biometriske data for autentisering.
* Fjernkontroll: Brukes til å kontrollere enheter på avstand, ofte brukt med TV-er, set-top-bokser og andre hvitevarer.
* Tegning av nettbrett: Et nettbrett som brukes til tegning og skissering, vanligvis med en pekepenn.
* MIDI -tastatur: Et tastatur som brukes til å spille og spille inn musikk, vanligvis koblet til en datamaskin.
Utgangsenheter
* Monitor: Viser visuell informasjon, for eksempel tekst, bilder og videoer.
* skriver: Oppretter papirkopier av dokumenter, bilder og andre data.
* høyttaler: Produserer lyd, brukt til å spille musikk, videoer og annet lydinnhold.
* Hodetelefoner: Lar brukere lytte til lyd privat.
* projektor: Viser bilder og videoer på en stor skjerm, ofte brukt til presentasjoner og hjemmekino.
* haptisk tilbakemeldingsenhet: Gir taktil tilbakemelding til brukeren, for eksempel vibrasjoner eller trykk.
* Braille -skjerm: Viser tekst i blindeskrift for synshemmede brukere.
* plotter: En spesialisert skriver som brukes til å lage store tegninger og illustrasjoner.
* 3D -skriver: Oppretter fysiske objekter basert på digitale design.
* stemmesynthesizer: Konverterer tekst til tale, brukt til hjelpemidler og andre applikasjoner.
* aktuator: En enhet som konverterer elektriske signaler til fysisk bevegelse, ofte brukt i robotikk og industriell automatisering.
* lysemitterende diode (LED): Avgir lys, brukt til skjermer, indikatorer og andre belysningsapplikasjoner.
Denne listen er ikke uttømmende, og det er mange andre inngangs- og utgangsenheter tilgjengelig. De spesifikke typene enheter som brukes vil avhenge av applikasjonen og brukerens behov.