Her er noen eksempler på inngangsenheter, kategorisert for bedre forståelse:
Keyboard og musekvivalenter:
* berøringsskjermer: Brukes på smarttelefoner, nettbrett og noen bærbare datamaskiner.
* Stylus: Brukes til presis innspill på berøringsskjermer, ofte for tegning eller håndskrift.
* TrackPad: Funnet på bærbare datamaskiner, gir musefunksjonalitet med fingerbevegelser.
* joystick: Brukes primært til spill, tilbyr presis kontroll i flere retninger.
* gamepad: Brukes til spill, ofte med knapper, joysticks og triggere.
* Trackball: En stasjonær enhet med en ball for markørkontroll (ofte brukt i ergonomiske oppsett).
* pekepinne: En liten, nub-lignende enhet innebygd i noen bærbare tastaturer for markørkontroll.
Spesialiserte inngangsenheter:
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter eller bilder til digitale formater.
* mikrofon: Fanger lydinngang for stemmeopptak, diktat eller videokonferanser.
* webkamera: Fanger opp videoinngang for videosamtaler, streaming eller innspilling.
* digitalt kamera: Fanger stillbilder eller videoer for forskjellige formål.
* strekkodeskanner: Leser strekkoder for å få tilgang til produktinformasjon eller sporbeholdning.
* RFID -leser: Leser radiofrekvensidentifikasjonsmerker, brukt til sporing og varelager.
* biometrisk skanner: Skanner fingeravtrykk, iriser eller ansikter for sikkerhet og identifisering.
* Bevegelsessensor: Oppdager bevegelse, ofte brukt i sikkerhetssystemer eller spill.
* trykkfølsom tablett: Tillater tegning og maling digitalt med en pekepenn.
* MIDI -tastatur: Et musikalsk tastatur som kobles til en datamaskin for å lage musikk og fremføring.
* Tegning av nettbrett: En digital pute som brukes til tegning og maling, ofte brukt med en pekepenn.
Andre inngangsenheter:
* stemmegjenkjenningsprogramvare: Konverterer talte ord til tekst eller kommandoer.
* Fjernkontroll: Brukes til å kontrollere TV-er, set-top-bokser eller andre enheter.
* spillkontroller: Brukes til spill, ofte med knapper, joysticks og triggere.
* Digital penn: Tillater håndskriftinngang på digitale enheter, ofte brukt til notat og signering av dokumenter.
* lyspenn: En enhet som oppdager plasseringen av en lysstråle på en skjerm, brukt i noen eldre grafiske systemer.
Denne listen er ikke uttømmende, ettersom nye inngangsenheter stadig utvikles. Den beste inngangsenheten avhenger av brukerens spesifikke applikasjon og behov.