inngangskomponenten av en datamaskin er hvilken som helst enhet som lar en bruker
angi data eller instruksjoner inn i datamaskinen. Her er noen vanlige eksempler:
* tastatur: Brukes til å skrive tekst, tall og symboler.
* mus: Brukes til å navigere i datamaskingrensesnittet, velge elementer og utføre handlinger.
* berøringsskjerm: Lar brukere samhandle med datamaskinen ved å berøre skjermen.
* mikrofon: Brukes til innspilling av lyd- og stemmekommandoer.
* skanner: Konverterer bilder eller dokumenter til digitalt format.
* webkamera: Fanger bilder og videoer.
* gamepad: Brukes til å kontrollere spill.
* joystick: En kontrollenhet som brukes i videospill.
* Digital penn: Brukes til håndskrift eller tegning på et nettbrett.
* strekkodeleser: Brukes til å lese strekkoder.
* RFID -leser: Brukes til å lese informasjon fra radiofrekvensidentifikasjonsmerker.
Dette er bare noen få eksempler, og det er mange andre inngangsenheter tilgjengelig. De spesifikke inngangsenhetene som brukes avhenger av applikasjonen og brukerens behov.