Inngangsenheter er maskinvarekomponentene i et datasystem som lar oss kommunisere med og sende informasjon til datamaskinen for behandling. Her er en oversikt over vanlige typer:
Tradisjonelle inngangsenheter:
* tastatur: Den vanligste måten å legge inn tekst, tall og symboler.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen og samhandle med grafiske elementer.
* Touchpad: En berøringsfølsom pute som finnes på bærbare datamaskiner, og tjener som erstatning for en mus.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter og bilder til digitale filer.
* mikrofon: Fanger lyd- og stemmeinngang.
* webkamera: Fanger opp video og stillbilder.
Gaming og spesialiserte inngangsenheter:
* joystick: En håndholdt pinne primært brukt til å kontrollere bevegelse i videospill.
* gamepad: En håndholdt kontroller med knapper og joysticks, ofte brukt til spillkonsoller.
* ratt og pedaler: Brukes til realistiske racingspillsimuleringer.
* grafikkbrett: En flat overflate sammenkoblet med en pekepenn, brukt til tegning og grafisk design.
* Berøringsskjerm: Tillater direkte interaksjon med datamaskinens skjerm ved berøring.
Andre inngangsenheter:
* strekkodeleser: Leser informasjon kodet i strekkoder.
* magnetstripeleser: Leser informasjon som er lagret på magnetstrimler som finnes på kredittkort, etc.
* fingeravtrykksskanner: Fanger og analyserer fingeravtrykk for sikkerhetsformål.
* Optical Character Recognition (OCR) Software: Konverterer trykt eller håndskrevet tekst til redigerbar digital tekst.
nye inngangsteknologier:
* øyesporingsenheter: Spor øyebevegelser for å kontrollere markøren eller samhandle med programvare.
* Brain-Computer Interfaces (BCI): Tillat direkte kommunikasjon mellom hjernen og en datamaskin, ofte brukt til hjelpemidler.
* Gestegjenkjenningsenheter: Tolk håndbevegelser og kroppsbevegelser som innspill.
Denne listen er ikke uttømmende, ettersom nye inngangsenheter stadig utvikles. De spesifikke inndataenhetene du bruker vil avhenge av dine individuelle behov og oppgavene du utfører på datamaskinen din.