Det er langt mer enn bare 7 inngangsenheter for datamaskiner! Her er en oversikt over noen vanlige kategorier, som hver inneholder flere eksempler:
Tradisjonell inngang:
* tastatur: For å skrive tekst, tall og symboler.
* mus: For å flytte markøren, velge og samhandle med elementer på skjermen.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter og bilder til digitale filer.
* mikrofon: Fanger lyd for innspillinger, stemmekommandoer og videosamtaler.
* webkamera: Fanger opp video for videosamtaler, innspillinger og sikkerhetsformål.
berøring og pennbasert inngang:
* berøringsskjerm: Lar direkte interaksjon med displayet ved hjelp av fingre eller en pekepenn.
* grafikkbrett: En trykkfølsom pute brukt med en pekepenn for tegning og digital kunst.
* lyspenn: Oppdager lys fra skjermen for å tillate direkte inngang.
spill og spesialisert inngang:
* joystick: En spakbasert kontroller som først og fremst brukes til spill og simuleringer.
* GamePad/Controller: Håndholdt enhet med knapper, joysticks og utløser for spill.
* ratt og pedaler: For racingspill og simuleringer.
* Motion Sensing Controllers: Sporbevegelse og gester for interaktiv spill og andre applikasjoner.
Andre viktige inngangsenheter:
* strekkodeleser: Fanger opp data fra strekkoder.
* magnetstripeleser: Les informasjon fra magnetiske striper på kort (som kredittkort).
* fingeravtrykksskanner: Biometrisk identifikasjon ved bruk av fingeravtrykk for sikkerhet.
Det er viktig å merke seg: Dette er ikke en uttømmende liste. Nye inngangsenheter utvikles kontinuerlig til forskjellige formål.