Inngangsenheter:
Definisjon: Inngangsenheter lar oss mate informasjon og instruksjoner i et datasystem.
eksempler:
1. Tastatur:
* Beskrivelse: Vanlige inngangsenheter med et arrangement av nøkler for å legge inn bokstaver, tall og symboler.
* eksempel: Skrive en e -post, skrive kode.
2. Mus:
* Beskrivelse: Håndholdt enhet som kontrollerer markøren på skjermen, slik at interaksjon med grafiske grensesnitt.
* eksempel: Klikke og dra objekter, velge alternativer.
3. Berøringsskjerm:
* Beskrivelse: En skjermbilde som også fungerer som en inngangsenhet, og oppdager berøring for direkte interaksjon.
* eksempel: Bruke en smarttelefon, samspill med et nettbrett.
4. Mikrofon:
* Beskrivelse: Fanger lyd og konverterer det til digitale signaler for datamaskinen å behandle.
* eksempel: Videosamtaler, stemmeopptak, stemmekommandoer.
5. Skanner:
* Beskrivelse: Konverterer fysiske dokumenter og bilder til digitale kopier.
* eksempel: Skanne dokumenter, digitalisere fotografier.
6. Webkamera:
* Beskrivelse: Et kamera som tar video og stillbilder i sanntid, ofte integrert i bærbare datamaskiner og skjermer.
* eksempel: Videokonferanser, online møter.
7. Joystick:
* Beskrivelse: En spak som kan flyttes i flere retninger for å kontrollere bevegelsen av objekter i spill og simuleringer.
* eksempel: Spiller flysimulatorer, kontrollerer robotarmer.
8. Digitalkamera:
* Beskrivelse: Fanger opp fotografier og videoer digitalt og tillater overføring til en datamaskin.
* eksempel: Fotografering, spille inn videoer.
Utgangsenheter:
Definisjon: Utgangsenheter presenterer behandlet informasjon fra datamaskinen til brukeren i et menneskelig forståelig format.
eksempler:
1. Monitor:
* Beskrivelse: Den vanligste utdatainnretningen, viser visuell utgang fra datamaskinen, inkludert tekst, bilder og videoer.
* eksempel: Vise nettsteder, se på videoer.
2. Skriver:
* Beskrivelse: Produserer en papirkopi av digitale dokumenter og bilder på papir.
* eksempel: Skrive ut dokumenter, fotografier.
3. Foredragsholdere:
* Beskrivelse: Konverter digitale lydsignaler til hørbare lydbølger.
* eksempel: Lytte til musikk, se på videoer med lyd.
4. Hodetelefoner:
* Beskrivelse: Personlige lydutgangsenheter som er slitt på ørene, og gir en privat lytteopplevelse.
* eksempel: Lytte til musikk uten å forstyrre andre, spill.
5. Projektor:
* Beskrivelse: Prosjekter bilder og videoer fra datamaskinen på en større overflate som en skjerm eller vegg.
* eksempel: Presentasjoner, se på film på en stor skjerm.
6. Plotter:
* Beskrivelse: En spesialisert skriver som bruker penner eller andre skriveverktøy for å lage vektorgrafikk på store overflater.
* eksempel: Skriv ut tegninger, design av stort format.
7. Aktuator:
* Beskrivelse: En komponent av en maskin som konverterer elektriske signaler til fysisk bevegelse.
* eksempel: Kontrollerende motorer i robotikk, åpnings- og lukkingsventiler.