Det er umulig å finne den nøyaktige datoen for den "første" inngangs-/utgangsenheten fordi konseptet utviklet seg over tid. Her er et sammenbrudd:
tidlige former (pre-datamaskiner):
* punch -kort (begynnelsen av 1800 -tallet): Brukt i vevstoler for vevingsmønstre, var dette tidlige eksempler på input. Utgangen var det vevde tekstilet.
* Telegraph (1830s-1840s): Telegraph -tasten var en inngangsenhet, og mottakeren var en utgangsenhet som overførte informasjon over lange avstander.
med daggry av datamaskiner:
* tidlige datamaskiner (1940-1950-tallet):
* Input: Stansede kort og papirbånd var vanlige inngangsmetoder, sammen med brytere og knapper direkte på datamaskinen.
* Output: Utgang ble ofte vist på lys, trykt på teletypemaskiner eller stanset på nye kort eller tape.
* transistorer og utover (1950 -tallet og fremover):
* Input: Tastaturer, magnetbåndstasjoner, og etter hvert revolusjonerte datamaskinen inngangen.
* Output: Monitorer (CRT-er til å begynne med, deretter LCD-er og utover), dot-matrix-skrivere, og senere blekkstråler og laserskrivere dukket opp.
The Modern Era:
* personlige datamaskiner (1980-tallet-present): Utviklingen av personlige datamaskiner førte til et stort utvalg av inngangs-/utgangsenheter vi kjenner igjen i dag, inkludert:
* Input: Mus, trackballs, berøringsskjerm, skannere, mikrofoner, webkameraer, joysticks, spillkontrollere, digitale kameraer
* Output: Skjermer med høy oppløsning, fargeskrivere, høyttalere, hodetelefoner, projektorer
Fremtiden:
* uskarpe linjene: Nye teknologier uskarper linjen mellom input og output, for eksempel virtual reality headset, augmented reality -enheter og haptiske tilbakemeldingssystemer.
Avslutningsvis: Opprettelsen av input/output -enheter har vært en gradvis prosess med innovasjon drevet av utviklingen av teknologi og brukerens endrede behov. Fra enkle mekaniske systemer til komplekse elektroniske enheter, inngangs-/utgangsenheter har vært avgjørende for å samhandle med maskiner og få tilgang til kraften i databehandling.