Inngangsenheter kan klassifiseres på flere måter, avhengig av ønsket detaljnivå og den spesifikke konteksten. Her er noen vanlige klassifiseringer:
1. Ved inngangsmetode:
* Direkte inngang: Dette innebærer direkte å manipulere objekter på skjermen eller innenfor det digitale rommet.
* berøringsskjermer: Dette er overflater som reagerer på trykk eller kontakt, slik at brukere kan samhandle med grensesnittet direkte.
* Styluses: Disse pennene brukes til å tegne, skrive eller navigere på berøringsskjermer.
* grafikknett: Disse enhetene lar brukerne tegne, male og samhandle med skjermen ved hjelp av en trykkfølsom penn.
* Gestegjenkjenning: Denne kategorien innebærer å bruke hånd- eller kroppsbevegelser for å kontrollere enheten.
* indirekte inngang: Dette innebærer å bruke fysiske verktøy for å kontrollere et digitalt grensesnitt.
* tastaturer: Disse brukes til å legge inn tekst og kommandoer.
* mus: Disse brukes til å flytte en markør på skjermen og samhandle med objekter.
* Trackpads: Dette er berøringsfølsomme overflater som gir samme funksjonalitet som en mus.
* joysticks: Disse brukes til å kontrollere bevegelse og handlinger i spill og simuleringer.
* gamepads: Dette er spesialiserte kontrollere designet for spill.
* Stemmeinngang: Dette innebærer å snakke kommandoer eller diktere tekst til enheten.
* Biometrisk inngang: Dette innebærer å bruke unike biologiske egenskaper for å autentisere brukere.
* fingeravtrykksskannere: Disse enhetene skanner og verifiserer fingeravtrykk.
* Ansiktsgjenkjenning: Denne teknologien bruker ansiktsfunksjoner for å identifisere individer.
* iris -skannere: Disse enhetene bruker irismønstre for autentisering.
2. Med formål:
* Dataregistreringsenheter: Disse brukes først og fremst til å legge inn tekst, tall og andre data. Eksempler inkluderer tastaturer, strekkodeskannere og dataloggere.
* Kontrollenheter: Disse brukes til å kontrollere handlingene til en enhet eller applikasjon. Eksempler inkluderer mus, joysticks og gamepads.
* Kommunikasjonsenheter: Disse brukes til å sende og motta informasjon. Eksempler inkluderer mikrofoner, webkameraer og skannere.
3. Av fysisk form:
* Bærbare enheter: Disse er små og enkle å bære, for eksempel smarttelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner.
* Desktop -enheter: Disse er vanligvis større og designet for stasjonær bruk, for eksempel tastaturer, mus og skjermer.
* Spesialiserte enheter: Disse er designet for spesifikke oppgaver eller applikasjoner, for eksempel medisinsk avbildningsutstyr, industriroboter og vitenskapelige instrumenter.
4. Av teknologi:
* Mekaniske enheter: Disse bruker fysiske mekanismer for å generere inngang, for eksempel tastaturer og mus.
* elektroniske enheter: Disse bruker elektroniske signaler for å generere inngang, for eksempel berøringsskjerm og webkameraer.
* Optiske enheter: Disse bruker lys for å oppdage inngang, for eksempel strekkodeskannere og optiske mus.
5. Etter grensesnitt:
* kablede enheter: Disse kobles til enheten ved hjelp av en kabel.
* Trådløse enheter: Disse kommuniserer trådløst ved bruk av teknologier som Bluetooth eller Wi-Fi.
Det er viktig å merke seg at disse kategoriene ikke er gjensidig utelukkende og kan overlappe hverandre. For eksempel kan en berøringsskjerm være både en direkte inngangsenhet og en bærbar enhet. Til syvende og sist avhenger den beste måten å klassifisere inngangsenheter på den spesifikke konteksten og informasjonen du prøver å formidle.