Det er mange utstyr som pleide å brukes til å legge inn data i en datamaskin. Her er noen eksempler, kategorisert etter deres type:
Inngangsenheter:
* tastatur: Dette er den vanligste inngangsenheten for å legge inn tekst og kommandoer.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen og velge elementer.
* Trackball: I likhet med en mus, men ballen er på toppen og er kontrollert med fingrene.
* Touchpad: Funnet på bærbare datamaskiner, gir det kontroll med berøring av en finger.
* lyspenn: En pennlignende enhet som gir mulighet for tegning og valg på en skjerm.
* joystick: Brukes til å kontrollere spill eller andre applikasjoner.
* gamepad: En håndholdt kontroller som brukes til å spille videospill.
* skanner: Brukes til å skanne bilder eller dokumenter og konvertere dem til digitale filer.
* mikrofon: Brukes til å spille inn lyd og legge den inn i datamaskinen.
* webkamera: Brukes til å fange video og overføre den til datamaskinen.
* digitalt kamera: Pleide å ta bilder og lagre dem digitalt.
Spesialiserte inngangsenheter:
* punch -kortleser: Disse ble brukt til å lese data fra stansede kort, en populær datalagringsmetode tidligere.
* papirbåndleser: I likhet med Punch -kortlesere, men de leste data fra stanset papirbånd.
* magnetbåndstasjon: Brukes til å lese og skrive data om magnetbåndhjul.
* diskettstasjon: Brukes til å lese og skrive data på disketter, et vanlig lagringsmedium på 1980- og 1990 -tallet.
Andre inngangsmetoder:
* stemmegjenkjenningsprogramvare: Dette lar deg kontrollere datamaskinen ved hjelp av stemmen din.
* Optisk karaktergjenkjenning (OCR): Programvare som kan gjenkjenne tekst fra skannede bilder eller fotografier.
Merk: Noen av disse enhetene brukes fremdeles i dag, mens andre nå anses som foreldet. Utviklingen av datamaskiner har gjort inngangsmetoder mer brukervennlige og effektive over tid.