De to primære inngangsenhetene i et datasystem er:
* tastatur: Brukes til å legge inn tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen, velge elementer og samhandle med det grafiske brukergrensesnittet.
Selv om dette er de vanligste og viktige inngangsenhetene, er det mange andre, for eksempel:
* berøringsskjerm: Brukes til å samhandle direkte med skjermen.
* skanner: Brukes til å legge inn bilder og dokumenter.
* mikrofon: Brukes til å legge inn lyd.
* webkamera: Brukes til å legge inn video.
* gamepad: Brukes til å kontrollere spill.
* joystick: Brukes til å kontrollere spill.
* Trackball: En stasjonær pekende enhet som bruker en ball for å kontrollere markøren.
* lyspenn: Brukes til å tegne direkte på en skjerm.
De spesifikke inngangsenhetene som brukes vil avhenge av datamaskintypen og dens tiltenkte bruk.