Se for deg en datamaskin som en hjerne. Den kan behandle informasjon, men den trenger måter å få den informasjonen inn og dele resultatene. Det er der inngangs- og utgangsenheter kommer inn!
Inngangsenheter:
* de er som ørene og øynene til en datamaskin. De tar informasjon fra omverdenen og oversetter den til et språk datamaskinen forstår.
* eksempler:
* tastatur: Lar deg skrive bokstaver, tall og symboler.
* mus: Lar deg klikke, dra og kontrollere markøren på skjermen.
* mikrofon: Fanger lyd, som stemmen din, slik at datamaskinen kan behandle den.
* skanner: Tar et bilde av et fysisk dokument og gjør det til en digital fil.
* webkamera: Fanger bilder og videoer for videosamtaler eller innspilling.
* berøringsskjerm: Lar deg samhandle med datamaskinen ved å berøre skjermen direkte.
* gamepad: Lar deg kontrollere spill og samhandle med datamaskinen gjennom knapper og joysticks.
Utgangsenheter:
* de er som munnen og skjermen til en datamaskin. De tar informasjon behandlet av datamaskinen og presenterer den for deg.
* eksempler:
* Monitor: Viser bilder, tekst og videoer.
* skriver: Skriver ut dokumenter og bilder på papir.
* høyttalere: Produser lyd, som musikk, stemme og spilleffekter.
* Hodetelefoner: Lever lyd direkte til ørene.
* projektor: Viser bilder og videoer på en større skjerm.
i et nøtteskall:
* Inngangsenheter lar deg gi informasjon til datamaskinen.
* Output -enheter lar datamaskinen gi informasjon tilbake til deg.
De jobber sammen for å skape en komplett og interaktiv datamaskinopplevelse.