Her er noen av de vanligste inngangsenhetene som mater data til en datamaskin:
tastatur: Dette er den mest grunnleggende inngangsenheten for tekst og kommandoer.
mus: Brukes til navigasjon og interaksjon med grafiske brukergrensesnitt (GUIS).
berøringsskjerm: Tillater direkte samhandling med datamaskinens skjerm, og tilbyr berøring, sveip og gestinngang.
webkamera: Fanger bilder og videoer for videokonferanser, sikkerhet og andre formål.
skanner: Konverterer trykte dokumenter eller bilder til digitale formater.
mikrofon: Registreringer lyd for stemmeinngang, lydopptak og andre applikasjoner.
gamepad: Brukes til å kontrollere videospill og andre interaktive applikasjoner.
joystick: Ligner på en gamepad, men ofte brukt til mer spesialiserte applikasjoner.
Trackball: En stasjonær enhet med en ball som kontrollerer markøren.
Stylus: En pennlignende enhet som brukes til tegning og håndskrift på berøringsskjerm.
strekkodeleser: Skanner strekkoder for å fange opp data.
RFID -leser: Les data fra RFID -tagger, ofte brukt til lagerstyring og identifikasjon.
Biometriske sensorer: Fang unike biologiske egenskaper som fingeravtrykk, ansiktsfunksjoner eller iris skanninger for autentisering.
digitalt kamera: Fanger digitale bilder og videoer.
mikrofonarray: En gruppe mikrofoner som brukes til å spille inn lyd fra flere retninger, ofte for stemmegjenkjenning eller lydlokalisering.
MIDI -tastatur: Spiller musikalske notater og kontrollerer programvareinstrumenter.
Digital penn: En pennlignende enhet som kan brukes til å skrive, tegne og signere dokumenter.
spillratt: Brukes til å kontrollere racing -simuleringer og andre spill.
Denne listen dekker de vanligste inngangsenhetene. Imidlertid vil de spesifikke inngangsenhetene som brukes i en bestemt situasjon avhenge av oppgaven.