Maskinvaren som er ansvarlig for inndata kalles
inngangsenheter . Disse enhetene er designet for å konvertere data fra den virkelige verden til en form som en datamaskin kan forstå, som vanligvis er binær kode.
Her er noen vanlige eksempler på inngangsenheter:
* tastatur: Lar deg skrive tekst, tall og symboler.
* mus: Lar deg kontrollere markøren på skjermen og samhandle med objekter.
* berøringsskjerm: Lar deg samhandle med datamaskinen ved å berøre skjermen direkte.
* mikrofon: Fanger lyd og konverterer den til digitale data.
* webkamera: Fanger bilder og videoer.
* skanner: Skanner dokumenter, bilder og andre objekter i digitalt format.
* spillkontroller: Lar deg kontrollere spill og andre applikasjoner.
* joystick: Lar deg kontrollere bevegelse i spill og andre applikasjoner.
* strekkodeskanner: Leser strekkodedata.
* RFID -leser: Leser RFID -tagger.
Det er mange andre spesialiserte inngangsenheter avhengig av den spesifikke applikasjonen, for eksempel biometriske skannere, sensorer og medisinske avbildningsapparater.
Kort sagt er inngangsenheter broen mellom den fysiske verden og datamaskinens digitale verden.